Nederland stond in totaal 14 keer op de shortlist van de Epica Awards, die dit jaar in Berlijn worden georganiseerd – na vorig jaar in Amsterdam te hebben plaatsgevonden. Morgen is de tweede jurydag (Nils Adriaans jureert namens Adformatie) van de journalisten-vakprijs, waarna op woensdag de Grand Prix worden bepaald. Donderdagavond is de uitreiking, die overdag vooraf wordt gegaan door een conferentie over de relatie tussen creativiteit en technologie.
The Shared Story of Harry and Ahmed van 180 Amsterdam (nu 180 Kingsday) wint tweemaal zilver in de categorieën Copywriting & Storytelling en Online & Viral Films
School for Justice van J. Walter Thompson wint zilver en bronds in de categorieën PR en Media Inn
En DDB & Tribal / Robot Kittens / Het PR Bureau winnen brons met de stotter-app Get The Flow voor Vodafone in de categorie Mobile Sites & Apps
De hoogste scores werden op de eerste dag behaald door:
Sandy Hook Promise’s Evan met een 8,35 in de categorie Online & Viral Films.
Leningrad Kolshik met een 8,1 in de categorie Music Video.
En Fearless Girl van McCann New York voor State Street met een 8 in de categorie Events.
Opvallende trend onder de inzendingen is dat steeds meer bureau inzetten op één of maar enkele cases en die inzenden in meerdere categorieën.
En dat Publicis, dat net heeft aangekondigd in 2019 weer mee te zullen doen aan Cannes Lions, via klanten (die normaliter bijna niet inzenden) toch mee lijkt te willen doen. Zo deed ‘Renault’ bijvoorbeeld mee met Ink love (zie hieronder, dat overigens geen prijs won).