E-commerce omzet in Nederland 3,2 miljard

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

86 procent van de surfende populatie in Nederland doet wel eens aankopen online.
Dat blijkt uit het Internet dat (Stichting Internetreclame) vorige week heeft gepubliceerd.

Het gemiddelde bedrag dat één persoon per jaar online besteedt is ? 400,-. Dat betekent dat de consumentenomzet uit e-commerce op dit ogenblik zo'n ? 3,2 miljard groot is.

41 procent van de surfers heeft wel eens tweedehands producten gekocht via internet. Voor nieuwe producten is dat percentage nog veel hoger: 79 procent van de online populatie geeft aan wel eens nieuwe producten online te hebben aangeschaft.

Peter Wiegman, projectcoördinator van STIR interpreteert dit als een kans voor Marktplaats.nl en Speurders.nl: '59 procent van de surfende populatie geeft aan nog nooit tweedehands artikelen via internet te hebben aangeschaft. Er is dus nog aanzienlijke groei te realiseren voor de grote koop- en verkoopsites zoals Marktplaats.nl en Speurders.nl.'

Bij de oriëntatie voorafgaand aan aankopen spelen zoekmachines een belangrijke rol. 77 procent van de mensen die zich online oriënteren gaan op zoek naar het betreffende merk of product door de naam in te typen bij zoekmachines. 67 procent gaat direct naar de website van het merk of de fabrikant. De onafhankelijke vergelijkingssites komen met 52 procent op een goede derde plaats in het oriëntatieproces.

De Nederlandse online populatie geeft bij online betalen nog altijd de voorkeur aan betaling via acceptgiro. 42 procent betaalt op deze manier. Ook Credit Card betalingen zijn populair, 40 procent van de kopers geeft aan een Credit Card te hebben gebruikt bij online aankopen in het afgelopen jaar. Online betalingsmethoden zoals de Wallie-card, Rabo Direct en iPay vinden nog weinig aftrek. Slechts 13 procent van de online kopers maakt daar gebruik van.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie