Het Wereld Natuur Fonds is voor de vijfde keer genomineerd voor de Gouden Loekies, dit jaar met de commercial Geef de tijger een toekomst. Opvallend is dat al die producties in eigen huis zijn bedacht en gemaakt.
Het creatieve WNF-duo achter de spots bestaat uit Cynthia van Zwol en Joost Hogenboom. Wat is hun geheim? ‘We dromen allebei best veel’
Jullie hebben een trits nominaties binnengesleept, maar nog nooit gewonnen.
Cynthia van Zwol: ‘In ieder geval vijf keer ja. En we zijn iets te vaak als tweede geëindigd, haha.' Joost Hogenboom: ‘Als alle tijgerfans in Nederland stemmen, maken we volgens mij een goede kans.’
Waarom slaan jullie commercials zo aan; is het creatie of het onderwerp, lieve dieren?
Hogenboom: ‘Niet het een of het ander, een combi. Natuurlijk is de natuur zo mooi dat die reclame op zichzelf is. Maar door het casten van de juiste tijgers en het zoeken van muziek die daar volgens ons perfect bij past, proberen we de juiste snaar te raken. Dat is trouwens niet eenvoudig want er leven nog maar 3900 tijgers in het wild en ze laten zich niet makkelijk op camera zetten.’
Van Zwol: ‘Daarnaast willen we een mooie balans vinden tussen schoonheid, urgentie en voegen we een tikkeltje humor toe.’
(Tekst loopt door onder video)
Jullie maken de commercials in eigen huis. Hoe komen jullie op de ideeën?
Van Zwol: ‘Wij bedenken het concept vaak in een externe inspirerende omgeving, buiten of in een café.
Hogenboom: ‘Het is ook voorgekomen dat een van ons een douche had genomen en ineens een idee had. Of dat we een ingeving kregen in een droom. Grappig genoeg dromen we allebei best vaak en onthouden de verhaallijn ook nog. Vervolgens werken we die uit tot een concept.
Van Zwol: Voor de laatste touch schakelen we wel vaak experts in, zoals voor het editten en de muziekcompilatie. We hebben vaak samengewerkt met creatieven van VHU-Europe in Hilversum.’
Waarom gaan jullie eigenlijk niet met een bureau in zee?
Hogenboom: ‘Ons uitgangspunt is dat er zoveel mogelijk geld naar de natuur moet gaan. We willen daarom zo veel mogelijk zelf te doen. Dat scheelt kosten. We kennen het merk WNF en onze achterban het best, maar kunnen natuurlijk niet alles zelf. Waar nodig werken we samen met experts, zeker als ze meedenken hoe we het financieel zo efficiënt mogelijk kunnen aanpakken. We werken met donateursgeld, dat is natuurlijk bestemd voor de natuurbescherming zelf.’
Wie is het creatieve brein achter de spots, of wisselt dat?
Hogenboom: ‘Dat wisselt zeker. In het verleden hebben we nog pogingen gedaan om ons als Art en Copy te onderscheiden. Nu noemen we ons intern wel Vulkaan, het duo ‘voor creatieve uitspattingen’ Haha!’
(Tekst loopt door onder video)
Wat is jouw favoriet van jullie eigen 5 nominaties?
Cynthia van Zwol: ‘Naast deze? De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Die klopte helemaal, en het onderwerp was erg leuk. Gekke dieren, de wonderen van de natuur die we moeten behouden. Met de Queen-song It’s a miracle erbij. Het was nog een heel gedoe om de rechten te krijgen. Overigens was er een donateur die zich afvroeg waarom we een tv-spot hadden gemaakt om Amerika te promoten. Die dacht dat er ‘It’s America!’ werd gezongen.’
En van de huidige nominaties: welke andere commercial vinden jullie inspirerend?
Van Zwol: ‘De Schoolvrienden van Ohra is leuk en krachtig concept. Iedereen begrijpt dat meteen en het is goed uitgewerkt.’