De communicatieprofessionals van de toekomst

Master studenten corporate communicatie presenteerden gisteren hun onderzoek van twee basisseminars. Thema’s die aan de orde kwamen waren: Het Nieuwe Werken, MVO-communicatie, branding en positionering, crisis- en risicocommunicatie en sociale media. Welke onderzoeken sprongen er uit?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Posterpresentaties

Om 13.00u kwam ik aan op de UvA. Op dat moment vonden er posterpresentaties plaats over Het Nieuwe Werken (HNW). Het Nieuwe Werken is tijdsonafhankelijk, plaatsonafhankelijk en wordt mogelijk gemaakt door gebruik van ‘computertechnologie’. Heeft dit nieuwe werken een positief of negatief effect op de werktevredenheid? Welke rol spelen het communicatieklimaat en de kwaliteit van interpersoonlijke communicatie hierin? Betekent het vrijheid blijheid? Is HNW het einde of net het begin van je privéleven? Is HNW perfect in combinatie met laissez-faire leiderschap?

Caring is sharing

Winnende poster was van Gaëlle Egge, Jon Ruigrok, Joyce Stakebrand & Simone Willems. Zij deden onderzoek naar ‘Caring is sharing’; de rol van identificatie met het team en het gebruik van communicatietechnologie bij de bereidheid tot kennisuitwisseling. In hun onderzoek staat het effect van het gebruik van communicatietechnologieën en identificatie met het team op de relatie tussen het nieuwe werken (onafhankelijk) en de bereidheid tot kennisuitwisseling (afhankelijk) centraal. De communicatietechnologieën die in dit onderzoek zijn opgenomen zijn; face-to-face communicatie, telefonie, e-mail, instant messaging en groupware. Om bovenstaande effecten te meten hebben 246 werknemers een elektronische vragenlijst ingevuld, welke zijn verkregen door convenience sampling. De resultaten lieten een marginaal significant positief verband zien tussen HNW en bereidheid van kennisuitwisseling van werknemers. Uit de resultaten bleek verder dan HNW niet perse leidt tot minder identificatie met het team, daar kwam een significant positief verband naar voren. Identificatie met het team zorgt voor een hogere bereidheid van kennisuitwisseling. Frequentie gebruik communicatietechnologie heeft geen modererend effect op de relatie tussen HNW en identificatie met het team. Wel bleek dat het verband tussen HNW en bereidheid tot kennisuitwisseling volledig verklaard kan worden door identificatie met het team (volledige mediatie). Communicatieprofessionals die de bereidheid tot kennisuitwisseling van de werknemers willen bevorderen in organisaties waar HNW wordt toegepast, moeten zich dus vooral richten op de identificatie van medewerkers met hun team, volgens het onderzoek.

Na een paneldiscussie tussen professionals als Neil van der Veer (NewCom Research) en Henjo Guitjens (CEO MSL Nederland) waarin studenten voornamelijk tips kregen om zich te profileren op de arbeidsmarkt die volgens Van Ruler ‘tijdelijk op slot zit’ was het tijd voor individuele presentaties.

De mediastilte rondom Project X

De tip van Martijn Vlug – Mahabali (lecturer Strategic Communication in Organizations), om te kiezen voor de sessie ‘Crisis in de media’ was een lucky shot. De beste presentatie was van Yvonne Aarts. De hoofdvraag van haar onderzoek was: ‘Hoe is de politie Hollands Midden erin geslaagd een mediastilte te creëren omtrent het Project X-feest in Gouda en waarom werkten traditionele media hieraan mee?’. Deze vraag was onderzocht door middel van zes interviews met zowel politiemedewerkers als journalisten. Uit de resultaten bleek dat het een uniek verschijnsel is dat journalisten meewerken aan een mediastilte. ‘Er kan gesteld worden dat een mediastilte bereikt kan worden door een goede vertrouwensrelatie aan te gaan met journalisten waar in dialoog rationele argumenten gegeven worden door de politie en waarin rechten en privileges uitgewisseld worden. De transactie van informatie heeft een belangrijke rol gespeeld in de medewerking van de journalist aan de mediastilte, evenals het gevoel van maatschappelijke verantwoordelijkheid’, aldus het onderzoeksrapport.

Na zelf gepresenteerd te hebben mochten de studenten nog een uurtje luisteren. Martine van den Hurk vertelde hoe Het Nieuwe Werken wel en niet werkte bij organisatie Grontmij en professor Betteke van Ruler sprak over de trends in het vakgebied. En toen was het tijd voor de (netwerk)borrel met het panel. Konden de studenten gelijk de profileringstips uitproberen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie