Premium

De asperge kampt met een ‘klassiek imago’ en moet een verjongingskuur ondergaan

De asperge is de volgende groente die opgehipt moet worden. Hoe pakt het Nederlands Aspergecentrum dat aan?

5 april aanstaande wordt het aspergeseizoen officieel afgetrapt. Aanleiding voor het Nederlands Aspergecentrum om een verjongingsslag te maken. Waarom? ‘Asperges zijn hip, gemakkelijk en op vele verschillende manieren te bereiden.’ Die voordelen worden door een jongere doelgroep niet gezien, vandaar dat de publiciteit dit jaar over een andere boeg wordt gegooid, zegt Marleen Stegeman, coördinator van het voornoemde centrum. Om juist deze voordelen aan een jonger publiek duidelijk te maken, werkt het centrum voor de landelijke campagne samen met – jawel - bloggers en vloggers die een zogeheten ‘15-minutes-kookchallenge’ aangaan. Hoe zit dat?

Groente? Hip maken!
Het is niet de eerste keer dat klassieke Nederlandse groenten een hippe make-over krijgen. De aardappel en de boerenkool gingen de asperge voor.

 

Facebook
Ophippen en verjongen doet een oud imago vermoeden. De natte, bijna tot moes gekookte asperges van je oma, met een drab van ei en boter erbij. Jak. En dan moet je ze ook nog zelf schillen. Niks voor de gemiddelde millennial. Toch wil Marleen Stegeman niets weten van een ‘oud imago’. Het heeft volgens haar meer een klassiek imago. Tegelijkertijd – en dat klinkt een beetje in tegenspraak met elkaar – weet Stegeman uit onderzoek dat het bezoekersprofiel van het social mediakanaal en de website van de asperge (Facebook > 25K fans en website > 140.000 bezoekers p/m) aan de oude kant is. ‘Met name uit de Zuidelijke provincies van ons land.’

Wat zegt de consument eigenlijk over de asperge?
Stegeman: ‘De consument heeft best wat vooroordelen over asperges. Namelijk dat je toch wel enige skills nodig hebt om ze te bereiden. Of ze denken dat de bereidingstijd lang is. Veelal weten ze ook niet wat ze er allemaal mee kunnen doen. “Ik heb geen aspergepan. En nu?”.’

Nog meer vlogs en blogs
De vraag is natuurlijk waarom het Nederlands Aspergecentrum zoveel verwacht van de inzet van vloggers en bloggers. Het content-aanbod is inmiddels immers van Atlantische proporties en waarom zouden die aspergefilmpjes daar dan bovenuit springen, laat staan een verandering in gedrag kunnen veroorzaken? Stegeman zegt dat vloggers en bloggers op dit moment ‘het meest groeiende mediumtype’ zijn. ‘We dagen ze uit middels een leuke challenge, waarbij ze een aspergegerecht moeten bedenken dat in 15 minuten op tafel moet kunnen staan. Op dit moment zien we al enorm enthousiaste reacties terug, dus we verwachten er veel van.’

En het asperge-imago van ‘gedoe, ik moet schillen’, hoe gaat de ophipcampagne daar verandering in brengen?
Stegeman: ‘Tegenwoordig wordt op bijna ieder verkooppunt zowel geschilde als ongeschilde asperges aangeboden. Wij promoten natuurlijk ook de geschilde asperges uit de supermarkt. Vervolgens in kleine stukjes snijden en wokken. Zo klaar!’

BN'er plus slogan
Net zoals andere jaren heeft het Nederlands Aspergecentrum een BN’er bereid gevonden om zich te verbinden aan de opening van het aspergeseizoen. Wie dat is, komen we dus op 5 april te weten. Net als de aspergeslogan van dit jaar.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie