Wat voor mij als een zerk boven water staat, is dat we aan de vooravond staan van een megatrend: de combinatie van cyberspace en het Hiernamaals. De eerste tekenen vinden we al aan de wand.
Allereerst Japan, dat natuurlijk weer voorop loopt. Meerdere molblogposten zijn al gewijd aan Japans snelle adoptie van QR-codes, streepjescodes waarop je met je telefooncameraatje kunt klikken om direct te worden verbonden met contactgegevens, een website, of een promotioneel aanbod (bijvoorbeeld hier, hier, en hier).
In het verlengde daarvan hebben de altijd vernuftige Japanners nu een nieuwe toepassing bedacht: QR-codes die je verbinden met de dierbare overledene. De code prijkt op de grafsteen, en de bezoeker die er met zijn telefooncamera op klikt, krijgt middels foto's of een videoclip een directe terugblik op het voorbije leven. Zo blijven we straks in eeuwig contact met onze voorouders.
In Amerika, dat waanzinnig achterloopt op alles wat mobiel is, houdt men er een andere interpretatie op na. Internet-startup Cherished Lives biedt ons de mogelijkheid van een grafzerk in Cyberspace. Voor een luttele 50 dollar, ofwel 35 Eurootjes bij de huidige koers, koop je een Facebook-achtige profielpagina voor de dierbare overledene, die Cherished Lives vervolgens voor een jaarlijks tarief van 6 dollar onderhoudt. Goedkoper dan grafzerkonderhoud, dezer dagen. Of een nuttige toevoeging voor crematies.
Eén bijzonder nuttige toepassing heb ik nog niet gezien. De toenemende noodzaak daarvan werd me duidelijk toen ik recentelijk inlogde op Plaxo Pulse, het onderdeel van Plaxo waar relaties verondersteld worden wat minder oppervlakkig te zijn. Plaxo vestigde mijn aandacht op een paar Plaxo-contacten die ook op Pulse zaten, maar nog niet tot mijn kring van Pulse-initimi waren toegetreden. Klik hier om ze een uitnodiging te sturen! Een van de suggesties betrof een goede vriend van mij, die helaas een kleine twee jaar geleden is overleden.
Onze levens raken in toenemende mate vervlochten met het Internet. Facebook, Plaxo, blogs, fora, email-lijsten, verlanglijstjes op Amazon, the list is endless. Als leden van de internetgeneratie komen te overlijden, is een rouwkaart-mailing bij lange na niet meer relevant. En nu de grijze generatie het internet ook heeft ontdekt, wordt dat probleem snel acuut. Waar blijft de startup die daarvoor een oplossing biedt?
Ik zie het al voor me: als onderdeel van het begrafenispakket bieden wij een robot die het Internet afstruint op zoek naar accounts van de overledene. En als U inlogt vanaf zijn of haar computer, gaan we ook nog alle cookies na. De betrokken websites krijgen een net mailtje dat de aandacht vestigt op het overlijden van de gebruiker.
Een pleidooi wil ik daarbij wel maken. Blogs van overledenen moeten blijven staan. Is er een mooier grafmonument?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!