Dat zei de marketing-directeur sparkling softdrinks van Coca-Cola dinsdag tijdens het nieuwjaarsdebat van communicatiebureau Schuttelaar & Partners.
Volgens Van Uffelen daalt Europabreed het consumentenvertrouwen, mede door de kritiek op de voedingsindustrie. Van Uffelen vindt deze vaak slecht onderbouwd en dat er nuances ontbreken. Daarmee doen de consumentenprogramma’s en kritische volgers van de voedselindustrie het publiek volgens hem meer kwaad dan goed
Ontbijten
Als voorbeeld noemde Van Uffelen Nationaal Schoolontbijt. Foodwatch was hier erg kritisch over en hekelde het ‘brood met halvarine, hagelslag, zoute smeerkaas en sinaasappelsap uit een pakje’. Groente en fruit ontbraken. Volgens Van Uffelen was het juist ook belangrijk is om ontbijten te promoten. Foodwatch zou daar veel meer oog voor moeten hebben.
Ook de discussie over aspartaam is volgens hem tekenend. De Europese organisatie voor voedselveiligheid heeft dit na onderzoek voor de vijfde keer veilig verklaard, toch blijft de zoetstof onder vuur liggen.
Collective social responsibility
Van Uffelen pleit voor de overgang van een corporate social responsibility naar een collective social responsibility. Daarbij zouden ook kritische volgers ook hun rol moeten meewegen. ‘Zij hebben ook een verantwoordelijkheid bij het eindresultaat, het vermogen van de consument om een verantwoorde keuze te maken.’ Bovendien zou het media en waakhonden helpen hun geloofwaardigheid op de langere termijn te behouden.’
Hilde Anna de Vries, directeur Foodwatch, liet weten dat de industrie toch eerst naar zichzelf moet kijken voordat de kritische ngo’s onder vuur worden genomen. ‘De industrie is de partij die dagelijks bewust misleidt. Zij eist zelfregulering, maar maakt dit zelden waar.’ Als voorbeeld gaf De Vries de lobby van de voedselindustrie tegen transparantiewetgeving.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!