Premium

Cannes: het 6e goud voor Lemz, zilver naar Starcom/W+K

In Cannes zijn de prijzen in de categorieen Media, Outdoor en Mobile uitgereikt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Legendary posters

In Outdoor ging het zilver naar Wieden+Kennedy en Starcom Mediavest voor . Om de organisatie Reporters without Borders te ondersteunen werkte Heineken samen met 40 legendarische personen in de sport-, entertainment-, en kunstwereld. Deze personen maakten hun eigen versie van de poster en de posters gingen de hele wereld over, waardoor er achter ieder beeld een verhaal zit.

De posters waren te zien op straat, in galerieën en zelfs in het Stedelijk Museum. Ze werden geveild via een speciaal gemaakte Tumblr-site met E-Bay plugin. De opbrengst ging naar Reporters without Borders.

Grand Prix Outdoor

De Grand Prix in Outdoor ging naar Whybin\TBWA Melbourne voor de campagne Gaytms die werd gemaakt voor de bank ANZ. Tijdens het Mardi Gras festival werden pinautomaten omgebouwd tot Gaytms. ANZ betaalde kunstenaars de atm’s van design te voorzien om zo diversiteit  en gelijkheid te vieren. Uit de machines kwamen bonnetje in regenboogkleuren.

- the story so far

‘Een echt outdoor idee’, zo lichtte juryvoorzitter Jose Miguel Solokof toe. ‘Het is een moedig idee, zeker voor een bank. Het feit dat er twee van de ATM’s zijn gesloopt tijdens de campagnes, bewijst dit.’

De categorie gaat al lang niet meer over posters, vulde jurylid Jeff Kling aan. ‘We hebben amper posters bekroond, het is moeilijk om daarmee het verschil te maken. Outdoor is doorontwikkeld.’ 

Media
Nederland stond zeven keer op de shortlist van de Media Lions, waarbij Heineken en Starcom vijf keer waren genomineerd. Uiteindelijk kwam daar één Medialeeuw uit: een bronzen voor The Legendary Posters. Verder was er dus opnieuw goud voor Sweetie van Lemz en pakten KitKat en JWT Amsterdam brons voor ‘Have a Seat’. De Grand Prix ging naar McCann Lima uit Peru met &;Happy ID&; voor Coca/Cola.

Media Lions Jurylid Edward Knol (Maxus) noemde de ingezonden cases van hoog niveau, maar waarbij je snel kunt zien welke cases er met kop en schouders bovenuit steken. ‘Je ziet in deze mediacategorie dat men effectiviteit en creativiteit goed laat samengaan’, zegt de managing director van Maxus (Group M). ‘Voor mediabureaus draait het vaak om sec media performance, zeg maar de effectiviteit van campagnes, maar bij Cannes Lions cases zag je dat het echt hand-in-hand ging met creativiteit. Dat leverde prachtige merkcampagnes op.’ 
.

Mobile

Dit jaar zijn in de categorie mobile geen Nederlandse inzendingen in de prijzen gevallen. Wel kreeg de BIC campagneproductie van het Hilversumse Mediamonks in opdracht van DDB Germany een zilveren leeuw. Nivea won de Grand Prix. 
Een uitgebreider overzicht van de Mobile Lions .

Alles over de Cannes Lions 2014 in het .

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie