'Broertjes begrijpt adverteerder niet’

De scheidend hoofdredacteur van de Volkskrant riep adverteerders vorige week op om hun verantwoordelijkheid te nemen. ‘Die bal krijgt Broertjes terug.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tijdens een mediadebat dat vorige week vrijdag tijdens de Advertiser’s Summit 2010 van De Persgroep in Brussel werd gehouden, riep Volkskranthoofdredacteur Pieter Broertjes adverteerders en mediabureaus op om ‘hun verantwoordelijkheid te nemen’. Hij vindt dat er te weinig wordt geadverteerd in de Volkskrant en het magazine. Broertjes: ‘De krant is een uniek middel om contact te leggen. Ik snap er niets van dat er zo weinig wordt geadverteerd.’ Broertjes vroeg de zaal om uitleg.

In een reactie aan Adformatie verduidelijkt Broertjes: ‘Iedereen klaagt dat het slecht gaat met de kranten. Ik zou zeggen, kom ons een beetje helpen. Daar ligt een rol voor adverteerders.’ Kranten komen volgens hem in het verdomhoekje terecht. Broertjes: ‘Als je nu aan de kant blijft staan, moet je niet achteraf klagen, want je had er iets aan kunnen doen.’ Broertjes zegt de ontwikkelingen in de advertentiemarkt op de voet te volgen. Hij is verbaasd dat hij de adverteerders ook niet terugziet bij het online platform van de Volkskrant. Broertjes: ‘Ik snap die mensen niet.’

Pim Halkes, account director bij Nijgh en aanwezig bij het debat, vindt Broertjes’ oproep ‘raar’. Halkes: ‘Het in stand houden van een medium is niet de verantwoordelijkheid van adverteerders en bureaus. Je moet je bestaansrecht ontlenen aan de kwaliteit van je product. Dit klinkt als “help ons”; niet lekker. Hij zei dat hij een miljoen mensen bereikt, maar dat doet de Donald Duck ook. Dat is geen argument om erin te adverteren.’

Paulien van Stijn, partner en strateeg bij Wisecrackers, sluit zich daarbij aan. Van Stijn: ‘Het is een discussie van tien jaar geleden. Broertjes krijgt die bal terug. Het merk moet laten zien wat het toevoegt. Daarom vroeg ik aan hem; kom met een case, maar die wist hij niet te noemen. Ik denk dat Broertjes vrij ver van de advertentiemarkt staat. Dat is jammer.’

Ook Ludovic van Mierlo, trategy director bij OMD, vindt het in stand houden van dagbladen niet de verantwoordelijkheid van adverteerders en mediabureaus. Van Mierlo: ‘Die volgen gewoon de consument. Dat heet marktwerking en dat is heel gezond.’ Van Mierlo vindt dat Broertjes de zaken omdraait. ‘Hij zei: “ik heb een prachtig medium, waarom adverteer je niet?” Maar iedereen denkt vanuit zijn eigen strategie. Zo’n vraag kan je dus helemaal niet stellen. Dat is de omgekeerde wereld.’ Van Mierlo vond Broertjes’ optreden niet verstandig omdat hij klagerig en ouderwets overkwam. Van Mierlo: ‘Gezien zijn opstelling is de wisseling van de wacht misschien wel een goede zet.’ Broertjes wordt per 1 juli opgevolgd door Philippe Remarque.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie