Gisteren ontvingen de abonnees het laatste exemplaar van het e-magazine van Bol.com, Bomvol. Bol.com zegt dat het tijd is om iets nieuws te gaan doen.
‘Na 24 edities vol interviews, verhalen en spelletjes is het tijd om iets nieuws te gaan doen’, schrijft Bol.com in de laatste editie van het digitale blad. En dat is opmerkelijk, want de webwinkel sleepte een karrenvracht aan prijzen in de wacht met het customer medium. Het won een Gouden EMMA en een Spin Award in 2007 en viel in de prijzen bij de Customer Media Awards in 2008 en 2009. Bomvol werd gemaakt door het Utrechtse bureau born05.
Bol.com geeft in de laatste editie van Bomvol cijfers die het succes nog eens benadrukken. Alle edities van Bomvol samen werden meer dan twaalf miljoen keer bekeken door ruim twee miljoen unieke lezers. De gemiddelde leestijd oversteeg de tien minuten. Elke editie hield tien mensen twee maanden lang aan het werk.
De hoge kosten voor het maken van Bomvol, lijken naar aanleiding van dat laatste feit de reden te kunnen zijn waarom de stekker eruit ging. Maar marketingdirecteur bij bol.com, Michel Schaeffer, ontkent dat beslissing een geldkwestie is: ‘Het motief is simpel; we willen vernieuwend blijven. We zijn hier 2,5 jaar geleden mee begonnen, toen waren we trendsetter. Het is tijd voor iets nieuws.’ Hij meldt dat succesvolle elementen uit het magazine, op de site van bol.com terug te zien zullen zijn. Te denken valt aan de adventkalender en de muziekquiz ‘Raad de plaat’. Schaeffer: ‘De kosten die we voor Bomvol maakten, verschuiven naar een andere plek.’
Bomvol werd door de abonnees hogelijk gewaardeerd, dat blijkt uit onderzoek van bol.com. Is Schaeffer niet bang dat de lezers zich ‘bestolen’ voelen door het beëindigen van de online titel? Volgens hem kan dat voor een specifieke fanschare wel gelden, maar inspiratie bieden, (primaire doelstelling van Bomvol), kan volgens Schaeffer ook op andere manieren: ‘De vorm verandert.’
Bol.com wil vernieuwend blijven. Er worden dus nieuwe plannen gemaakt. Daar wil Schaeffer zoals te verwachten valt, niets over zeggen. Maar desgevraagd geeft hij wel aan dat bol.com ‘iets met mobiel’ moet. Schaeffer: ‘De mobiele markt groeit heel snel.’ Het valt te verwachten dat bol.com op termijn met een mobiele applicatie en/of een voor mobiel geoptimaliseerde website komt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!