Volgens het jaarlijkse Consumer Superbrands onderzoek is British Airways een geliefd traditioneel merk, ‘dat zich echter ook heeft verfrist, met een vernieuwde focus op innovatie, en investeringen heeft gedaan om attractief en relevant te blijven.’
Voor het onderzoek werd aan 2500 volwassenen gevraagd om een stem uit te brengen. Daarnaast koos een wijze raad een shortlist van 33 uit een lijst van 1500 merken. Op basis van de criteria kwaliteit, betrouwbaarheid en onderscheid.
British Airways en Rolex stonden vorig jaar ook respectievelijk op plaats 1 en 2. De BBC steeg een plekje en kwam terecht op plaats 3. Microsoft klom twee plekken naar plaats 4, en Nike sprintte 11 plekken omhoog naar plek 5.
Nieuw in de top 20 dit jaar: Lego, retailer John Lewis, Dyson, schoonmaakproduct Fairy (bij ons bekend onder de naam Dreft), Haagen-Dazs en nog een vliegmaatschappij: Virgin Atlantic.
Merken die mochten vertrekken uit de hoogste regionen: Heinz, Cadbury, Amazon, Sony, Shell en Marks & Spencer. Coca-Cola daalde van plek 3 naar plek 15.
Techmerken Microsoyft en Apple stegen (de laatste van plek 14 naar 10), maar een merk als Google daalde van 7 naar 18.
Britten houden vast aan traditionele merken
De onderzoekers merkten op dat Britten, ondanks de vele nieuwe merken die ontstaan zijn dankij nieuwe media, toch de voorkeur geven aan de gevestigde merken. ‘Jonge merken staan aan de zijlijn en maken weinig impact. Daarentegen zijn de grote merken in een groot gevecht verwikkeld om maar relevant te blijven en hun positie in de merkelite te behouden.’
Bron: Marketing Week
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!