ABN Amro komt met een zoekmachine die ervoor zorgt dat sociaal ondernemers gevonden worden, The Good Search. (Zie uitlegvideo onderaan dit bericht.) Het initiatief is bedoeld voor álle sociaal ondernemers van Nederland. ABN Amro-woordvoerder Karen de Vries legt uit wat de bank beweegt om dit initiatief te starten.
ABN Amro heeft zich tot nu toe niet uitdrukkelijk geprofileerd als ‘do-good-bank’. Komt daar met dit initiatief verandering in?
‘Duurzaamheid heeft al jaren een belangrijke plek in de strategie van ABN Amro. De bank streeft ernaar om een betere bank te zijn die bijdraagt aan een betere wereld. Sociaal ondernemen is een belangrijke thema binnen duurzaamheid en voor ABN Amro. Dit initiatief valt daar dus onder.’
Staan er nog meer initiatieven op stapel om social entrepreneurs te ondersteunen, of zelfs om de wereld te verbeteren?
‘ABN Amro ondersteunt sociaal ondernemers op verschillende manieren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het ABN Amro Social Impact Fund, de Social Impact Bonds en coaching van sociaal ondernemers via de ABN Amro Foundation. Ook maakt ABN Amro samen met Tony’s Chocolonely de eerste leerstoel Sociaal Ondernemen aan de universiteit van Utrecht mogelijk. Bovendien brengt ABN Amro met haar dienst Informal Investment Services, sociaal ondernemingen in contact met informal investors. Daarnaast biedt de bank Sociaal Bankieren, een speciaal starterspakket voor sociaal ondernemers. Wanneer er nieuwe initiatieven aan worden toegevoegd dan zullen we daarover communiceren.’
Is The Good Search bedoeld als tijdelijk project, om sociale ondernemers nú een boost te geven, of is het een initiatief voor de lange termijn?
‘De Good Search is geen tijdelijk project maar blijft zolang daar vraag naar is. Uiteindelijk hopen we dat sociaal ondernemers beter gevonden worden in de reguliere zoekmachines. In samenwerking met Social Enterprise NL hebben we een grote groep sociaal ondernemers tips gegeven hoe zij hun website kunnen optimaliseren zodat zij beter gevonden worden.’
Op welke manier gaat ABN Amro ervoor zorgen dat The Good Search een brede(re) penetratie krijgt en vooral; hoe stimuleer je herhaalbezoeken?
‘In december gaan we in paid media aandacht besteden aan de zoekmachine. Daarna moet de zoekmachine zichzelf bewijzen en we hopen dat het als een normale zoekmachine gaat werken. Wij zullen daarin blijven optrekken met onze partners voor maximaal resultaat.’
De pay-off ‘Wat is jouw verhaal’ zien we bij deze campagne niet terug. Speelt die bij deze campagne geen rol?
‘Ja dat klopt. Het gaat niet zo zeer om de slogan maar om de achterliggende gedachte “Je doel dichterbij”. Wij ondersteunen sociaal ondernemers om hun doel dichterbij te brengen. Wat betreft “Wat is jouw verhaal”: we zijn sinds september met N=5 in gesprek om die pay-off te evalueren, waarin we kijken naar hoe we doorgaan in 2017. De huidige campagne is nog niet duidelijk genoeg ABN Amro.’
Hoe het werkt: