8 PR-stunts waarin de media zijn misleid: kunnen ze wel of niet? Stem nu!

Van Bassie tot Budget-bejaardenhuis, geef bij iedere case jouw mening

Afgelopen weken was er twee keer verontwaardiging over een PR-stunt. In Duitsland hadden niet de minste media een overgenomen over een vrachtwagenchauffeur die een sneeuwschuiver moest brengen naar het plaatsje Seefeld in Tirol. Hij maakte een tikfout op zijn navigatiesysteem, waardoor hij 800 kilometer noordwaarts terechtkwam in het Noord-Duitse Seefeld in plaats van Seefeld in Oostenrijk.

Media boos, zoals Der Spiegel, en de bedenker van de stunt moest  

Later die week bracht de de dat er een schat met goud was opgedoken in de Reigersplas (zie onder). Ook dit bleek niet waar.  liet hoofdredacteur Paul Jansen weten not amused te zijn en zijn beklag te gaan doen bij de Staatsloterij. Volgens veel terecht.

De gevoeligheid voor fake-nieuws wordt steeds groter. We zijn benieuwd wat communicatieprofessionals vinden wat wel of niet door de beugel kan.

Bij deze 8 opmerkelijke PR-stunts speelde het foppen van de pers een centrale rol.

Kunnen ze wel of kunnen ze niet? 

1. De opgedoken schat van de Staatsloterij

De Telegraaf berichtte vorige week over de vondst van een kist met goud uit 1726 in de Reigersplas, en tal van media volgden. Het bleek een PR-stunt te zijn waarmee de Staatsloterij onder de aandacht wilde brengen dat er een staaf goud is te winnen bij de komende trekking. Hoofdredacteur Paul Jansen van de Telegraaf vindt de actie veel te ver gaan: ‘We zijn not amused en dit gaan we zeker onthouden richting de Staatsloterij. Dit knaagt wat ons betreft aan de betrouwbaarheid van de woordvoering van de Staatsloterij.’

2. Bassie maakt vrouw zwanger

De Telegraaf blijkt sowieso een goed medium om een PR-stuntje aan kwijt te kunnen. Op 28 september 2008 schreef de krant: ‘De 31-jarige Sandra K. uit Heerhugowaard zegt zwanger te zijn van de inmiddels 73-jarige clown Bassie. Volgens de site ShowbiZnewZ.nl, die de vrouw heeft gesproken, is Sandra ruim acht maanden geleden zwanger geworden van de clown, na een optreden in haar woonplaats.’ Bassie had kattenkwaad uitgehaald. Het hele verhaal bleek een reclamestunt voor verzekeraar Ohra. &;Wat een dagen waren dat zeg! Lachuuuuuuu!!!&;, schreef de clown op zijn website. 

3. Het Budget-bejaardenhuis van Delta Lloyd

Ondernemer Aad Ouborg lanceerde in 2013 het idee om gevangeniscomplex De Koepel in Breda, dat leeg zou komen te staan, te verbouwen tot een goedkoop bejaardenhuis. Veel media berichtten over het opmerkelijke plan van Ouborg, niet alle moesten lachen toen bleek dat het onderdeel was van een PR-campagne. Van Delta Lloyd; de pensioenverzekeraar wilde Nederlanders wakker schudden om kritisch naar hun pensioen te kijken. 

4. De Grote Donorshow

Memorabele PR-stunt waar internationale zenders als CNN op afkwamen, tevergeefs, en daar boos om waren. In dit rechtstreeks uitgezonden BNN-televisieprogramma moest de dodelijk zieke 37-jarige Lisa kiezen aan welke van de drie nierpatiënten zij haar gezonde nier wilde afstaan. Aan het eind bleek de doodzieke Lisa een kerngezonde actrice te zijn en de drie kandidaten – wel ziek overigens - zaten ook in het complot. BNN wilde met het programma aandacht vragen voor het tekort aan donororganen, vijf jaar na het overlijden van zijn oprichter Bart de Graaff aan een nierziekte.

5. Foodsy, het restaurant zonder personeel

Niet de minste titels besteedden er aandacht aan, Nu.nl, RTL Z en Misset Horeca: . Onder die naam opende FNV in Amsterdam een restaurant zonder personeel, waarvoor een echte topkok en horecaondernemer, echte persberichten, echte interviews en een echte site werden ingezet. Het restaurant ging ook echt open en er kwamen echte gasten, maar het was een PR-stunt van FNV Horeca, dat met dit restaurantexperiment wilde aantonen dat horecapersoneel onmisbaar is. Dat vond de pers niet fijn, maar anders besteden ze nooit aandacht aan dit onderwerp, verdedigde de vaklbond zich. 

6. Sommatiebrieven aan koks: ‘Caesar salad’ is een beschermde naam

Hoe breng je een dressing voor salade onder de aandacht? Via een hoax-campagne. Restaurants ontvingen rond 1 april, dat wel,  een sommatiebrief over het gebruik van de beschermde naam ‘Caesar salad’ op menukaarten. De stunt resulteerde in posts van tientallen bekende chef-koks via sociale media, artikelen in kranten en berichtgeving via televisie en radio. De stunt leverde een nominatie European Excellence Award op, een prijs voor de meest exceptionele voorbeelden van geslaagde communicatie in Europa. 

7. Tilburg krijgt een GayVillage

De gemeente Tilburg kondigde aan dat het in de gemeente een GayVillage zou gaan inrichten. GayVillage moest eenieder uit de LGBT community (homoseksuelen, lesbiennes, biseksuelen en transgenders) een verdraagzame omgeving bieden. Het bleek een PR-stunt van homo-evenement Roze Maandag van de Tilburgse kermis. NRC Handelsblad, de NOS en Omroep Brabant schreven boze brieven aan burgemeester Peter Noordanus van Tilburg, die zich blij had getoond met de komst ervan, wetende dat het een PR-actie was.

8. De Negerzoenen van Buys

Koekfabrikant Van der Breggen in Tilburg, die de negerzoenen van Buys maakt, ging de gevoeligheid van de naam negerzoen onderzoeken, zo maakte het in 2005 bekend. Het onderzoek volgde na een brief van de stichting eer- en herstelbetalingen slachtoffers slavernijverleden Suriname. ‘De commotie rondom de naam wordt steeds groter&;, aldus een woordvoerder van Van der Breggen. Intussen lachten ze zich rot daar bij Buys. NOS Journaal, RTL Nieuws, alle kranten, alle blogs, alle radio&;s gehaald. Veel gratis publiciteit met een relletje en zogenaamde daadkracht. Het resultaat; de omzet steeg enorm. Het bleek een actie bedacht door de marketeers bij Buys.

 

Opneningsbeeld: ANP - Jannink, Vincent

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie