Meer dan een derde van de ontslagen werknemers klaagt via sociale media, op een reviewsites of in persoonlijke en professionele contacten over de voormalig werkgever. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek van de wervings- en selectiesite CareerArc .
Meer dan de helft (54%) van de mensen die in hun leven zijn ontslagen geeft aan dat dit van negatieve invloed is op het beeld dat ze van het bedrijf hebben.
Millennials zijn meer geneigd te klagen dan de generaties voor hen, 58 procent tegenover 52 procent. Bovendien deelt driekwart (73%) van de millennials die negatiever over hun oude werkgever dit via over sociale media, reviewsites en in persoonlijke en professionele netwerken. Bij de ‘babyboomers’ is dit licht minder, 70%
De gedeelde negatieve ervaringen met een bedrijf kunnen van invloed zijn op de verdere werving van werknemers. Meer dan de helft van de mensen die een baan zoeken, oriënteert zich eerst via internet en sociale media om meer over merkidentiteit en de bedrijfscultuur van de werkgever te leren. 82 procent van de werkzoekenden geeft zelfs aan dat ze gedurende hun onderzoek naar een mogelijke werkgevers reviewsites bezoeken
Maar liefst 91% van de werkzoekenden zegt dat slechte recensies en ervaringen op sociale media schadelijk voor het ‘werkgeversmerk’ zijn, net zoals een slechte website dat is.
Welke sociale media gebruiken werkzoekenden om meer informatie over een werkgever te zoeken?
- Facebook - 70 procent
- LinkedIn - 67 procent
- Google+ - 61 procent
- Twitter - 41 procent
- Instagram - 29 procent