1. Communicatie wordt ondernemend(er), dichter op de business
Ceo’s roepen het steeds vaker: we moeten ondernemender worden. Wat ze bedoelen: om te ‘winnen’ van de concurrentie moeten we sneller reageren op kansen en bedreigingen. Wat betekent dit voor Communicatie? Nog meer dan voorheen zal Communicatie zich moeten richten op het versnellen van interne veranderingen (rol van ‘change accelerator’) en het in verbinding brengen van binnen- en buitenwereld (rol van ‘linking pin’). Minder focus op reputatie, meer focus op relatie. Ook Communicatie wordt ondernemend(er). Dichter op de business. Dichter op partijen in de buitenwereld die ertoe doen. Niet wachten tot de organisatie het vraagt, maar zelf proactief de boer op.
2. Meer focus op ‘teaming’
Organisaties blijven ook in 2015 snijden in kosten. Ook communicatieafdelingen zullen weer moeten inleveren. De druk om te presteren blijft tegelijkertijd hoog. In 2015 zal ‘teaming’ een hoge vlucht nemen. Waarom complexe strategie, change of reputatievraagstukken vanaf een eilandje oplossen, terwijl er in de organisatie al ontzettend veel kennis en kunde aanwezig is? Communicatie gaat veel meer ‘joint-ventures’ afsluiten met andere partijen. Zowel binnen als buiten de organisatie. Door deze samenwerkingsverbanden weet Communicatie haar slagkracht te vergroten.
3. Ruimte creëren voor het eigen geluid
Te veel organisaties en topmensen bevinden zich in een kramp door angst voor reputatieschade. Onder het mom van reputatiemanagement wordt te vaak op ‘safe’ gespeeld. Zonde. In 2015 gaat de eigen rotsvaste overtuiging weer een belangrijke rolspelen. Kortom, niet alleen luisteren wat het ‘publiek’ belangrijk vindt, maar vooral luisteren naar waar je als onderneming in gelooft. Organisaties gaan weer standpunten innemen, Communicatie gaat helpen ruimte te creëren voor dit eigen geluid.
Frank Körver is partner bij GKSV Amsterdam