1
Een goede briefing is de basis
2
Zorg als u als opdrachtgever goed bereikbaar en betrokken bent
3
Creëer een gelijk speelveld, zodat u de bureaus goed kunt vergelijken
4
Zorg voor transparantie over regels, termijnen en afwegingen
5
Overvraag de bureaus niet. Een bureau moet zijn kunde op basis van een of twee vragen kunnen aantonen
6
Timmer de pitchbriefing ook niet te dicht met alle eisen en wensen die u in een samenwerking wel kunt aangeven. Als u alle activiteiten omschrijft die opgepakt moeten worden, dan is dat funest voor de creativiteit van de bureaus.
7
Stel tijdens de pitchpresentatie altijd één onverwachte vraag waar het bureau zich niet op heeft kunnen voorbereiden. Zo blijkt ook de ‘on the spot’ kwaliteit.
8
Geef een budgetindicatie of geef in ieder geval een ‘range’ aan
9
Hanteer een redelijke termijn zodat bureaus zich goed kunnen voorbereiden
10
Stel vooraf wegingsfactoren op zodat de bureaukeuze bewust genomen wordt
11
Zorg voor een goede terugkoppeling na afloop van de pitch.
Lees hier het volledige document van de VPRA.
VPRA PitchAdvies
De VPRA biedt daarnaast een nieuwe service: VPRA PitchAdvies. Voor een vast bedrag van 800 euro helpt een van de alumni-leden een opdrachtgever bij de begeleiding naar een passend pr-bureau. De alumnus werkt volstrekt onafhankelijk, aldus VPRA. Hij of zij mag meedingen naar de opdracht en niet meer actief op zoek zijn naar opdrachten. Meer dan 30 jaar ervaring in het vak is vereist.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!