Overslaan en naar de inhoud gaan

Wonderkind wint rechtszaak van Wunderkind, dat naam in EU verandert in Wunder

Klanten kunnen verward raken door de naamgeving, zo heeft de rechter besloten. Wunderkind heeft zijn naam 'tijdelijk' veranderd in Wunder.
Wunderkind
Een medewerker van Wunder(kind)
© Afbeelding: Wunder(kind)
Wunderkind
Een medewerker van Wunder(kind)
© Afbeelding: Wunder(kind)

Een tegenvaller voor Wunderkind, een performance marketingbureau dat sinds vorig jaar ook in Nederland actief is. Het bedrijf heeft zijn naam in de Europese Unie moeten veranderen na het verliezen van een rechtszaak van Wonderkind, dat hier al langer actief is en advertentiesoftware ontwikkelt voor vacatures. Wonderkind spande een rechtszaak aan omdat het bang is dat (potentiële) klanten in de war kunnen raken.

related partner content for mobile comes here

Wunder

De rechtbank van Den Haag is meegegaan in die claim, zo is te lezen in het vonnis waar Emerce als eerste over schreef. Vanwege het verwarringsgevaar moet het van oorsprong Amerikaanse Wunderkind op last van een dwangsom in de Europese Unie een andere naam aannemen. Dat is inmiddels gebeurd, meldt het bedrijf tegenover Adformatie. In de Europese Unie is de naam veranderd in Wunder. Die naam gebruikt het bedrijf vanaf nu in marketing en externe communicatie. Ook de bedrijfswebsite is nu te vinden op Wunder.com. Wunder zegt volledig meegewerkt te hebben aan opvolging van het gerechtelijke vonnis en daarom geen dwangsom te verwachten. De naamswijziging verandert ook niets aan het personeelsbestand, het kantoor in Amsterdam en de Europese groeiambities, beklemtoont het bureau. Voor klanten verandert er ook niets, klinkt het. Zij blijven zaken doen met Wunderkind, dat in de Verenigde Staten geregistreerd is. 

Het marketingbureau zegt 'geen zorgen' te hebben over de naam Wunderkind in regio's buiten de Europese Unie. Met de toevoeging dat de zaak wel aandacht blijft krijgen bij de expansieplannen van het bedrijf. Het bedrijf laat zich niet uit over de uitspraak, bijvoorbeeld of die juist is. 'Dat was en is een zaak voor de rechtbank', zo start de redenatie.

Niet de eerste naamswijziging

Voor Wunder(kind) is het overigens niet de eerste keer dat het zijn naam verandert, zij het nu verplicht. Het bedrijf is in 2010 opgericht onder de naam BounceX (Bounce Exchange) en heeft die naam in 2020 verruild voor Wunderkind. Of die naam later weer in de EU gebruikt mag worden, is nog niet duidelijk. Wonderkind en Wunder(kind) hebben in 2021 en 2022 contact gehad over het merkinbreuk, waarbij Wunder(kind) dit inbreuk bestreden heeft. Er is wel schriftelijk contact gevoerd over de merken naast elkaar laten bestaan. Dit contact is op niets uitgelopen, waarna Wunder(kind) op Europees niveau gevraagd heeft om het merk Wonderkind te laten vervallen. Die procedure loopt nog. Vooralsnog trekt Wunder(kind) aan het kortste eind.

Deze website is nog in afwachting van een reactie van Wonderkind, dat door het winnen van de rechtszaak ook ruim vijftienduizend euro aan proceskosten van Wunder(kind) terugkrijgt. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Robin Zuiderveld

Maar zijn er dan nu twee Wunders in Amsterdam, wunder.com en wunder.nl?

Rens Blom

@Robin, ik voel nieuwe verwarring aankomen. Wordt vervolgd. Dank! Rens.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in