Overslaan en naar de inhoud gaan

Vrouwen rationeler dan mannen

De meeste reclamemakers lijken nog altijd weinig van vrouwen te begrijpen. Zo gaan ze er ten onrechte vanuit dat vrouwen minder rationeel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vrouwen laten zich vooral door emoties leiden, zo denken veel mannelijke reclamemakers. Akkoord, gevoelens spelen voor shoppende vrouwen vaak een grote rol. Toch wijst onderzoek uit dat vrouwen bij hun aankoopbeslissingen in veel gevallen juist rationeler gedrag vertonen dan mannen. Ze wegen de voors en tegens vaak beter en langer af, en zijn bijvoorbeeld ook eerder geneigd de tekst van een mailing of advertentie te lezen. Hoewel vrouwen goed zijn voor zo’n tachtig procent van de aankopen van consumptiegoederen, gaan veel adverteerders en reclamebureaus nog altijd uit van ouderwetse, rolpatroonachtige inzichten. Ze houden er te weinig rekening mee dat de meeste vrouwen er verschillende rollen op na houden. De combinatie van een carrière buitenshuis met de rol van huisvrouw en moeder zorgt ervoor dat veel vrouwen een veelzijdig bestaan leiden. Dat weerspiegelt zich onvoldoende in de gangbare stereotiepe reclamebeelden. Het is beter om vrouwen af te beelden die gedefinieerd worden vanuit hun persoonlijkheid en gevoel, en die niet rechtstreeks te herleiden zijn tot een vaststaand type. Daarmee zijn we meteen ook bij de belangrijkste voorwaarde om te scoren bij vrouwelijke consumenten, te weten empathie. Want reclame die getuigt van echt inlevingsvermogen in de leefwereld van de vrouwelijke consument kan op het meeste waardering rekenen.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: admap
<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in