Vrouwen laten zich vooral door emoties leiden, zo denken veel mannelijke reclamemakers. Akkoord, gevoelens spelen voor shoppende vrouwen vaak een grote rol. Toch wijst onderzoek uit dat vrouwen bij hun aankoopbeslissingen in veel gevallen juist rationeler gedrag vertonen dan mannen. Ze wegen de voors en tegens vaak beter en langer af, en zijn bijvoorbeeld ook eerder geneigd de tekst van een mailing of advertentie te lezen. Hoewel vrouwen goed zijn voor zo’n tachtig procent van de aankopen van consumptiegoederen, gaan veel adverteerders en reclamebureaus nog altijd uit van ouderwetse, rolpatroonachtige inzichten. Ze houden er te weinig rekening mee dat de meeste vrouwen er verschillende rollen op na houden. De combinatie van een carrière buitenshuis met de rol van huisvrouw en moeder zorgt ervoor dat veel vrouwen een veelzijdig bestaan leiden. Dat weerspiegelt zich onvoldoende in de gangbare stereotiepe reclamebeelden. Het is beter om vrouwen af te beelden die gedefinieerd worden vanuit hun persoonlijkheid en gevoel, en die niet rechtstreeks te herleiden zijn tot een vaststaand type. Daarmee zijn we meteen ook bij de belangrijkste voorwaarde om te scoren bij vrouwelijke consumenten, te weten empathie. Want reclame die getuigt van echt inlevingsvermogen in de leefwereld van de vrouwelijke consument kan op het meeste waardering rekenen.
<#FONT SIZE=1>Bron: admap
<#/FONT>
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!