Premium

'Slinkse deelname Rollende Keukens is Unilever onwaardig'

(Rondvraag) Is de actie van Unilever onbeschoft of een knap staaltje guerrillamarketing?

Unilever stond, ondanks dat de organisatie het niet wilde, stiekem toch op het Rollende Keukens food-event om zijn met Conimex te promoten.

Maar is dit wel zo&;n toffe Unilever-actie? Is het een knap staaltje guerrillamarketing, of toch gewoon onbeschoft?

Wouter Glaser (eigenaar pr-bureau Glasnost, dat [disclaimer] Unilevermerken Unox, Ben & Jerry&;s en Magnum werkt, &;maar niet voor Conimex&;):

&;Ik vind het fantastisch. De vraag die klanten aan ons stellen is: hoe kan ons product op een relevante manier in aanraking komen met de consument? Nou zo dus! Wij hebben voor een klant tijdens Sail, terwijl de grootste concurrent hoofdsponsor was, ook een activatie in eigenlijk iemand ander z&;n "ruimte" gedaan. Dat was geweldig ontvangen en daarom ook genomineerd voor een San Award.

&;Merken maken impact waar het schuurt en zeker als fast mover product heb je daarvoor soms lef nodig. Begrijp als bezoeker van Rollende Keukens dat de bezoekers het festival vrij willen waren van commercie. Maar dat is in feite ook zo geweest, pas achteraf is het merk er aan gekoppeld.&

Frank Peters, eigenaar/oprichter Virtus Communications:

&;Deze manier van deelname aan de Rollende Keukens is Unilever onwaardig en draagt niet bij aan de reputatie van de organisatie of die van Conimex. Het principe van dit roodfestival is hen duidelijk en ze weten dat daar grote ‘industriële’ consumentenmerken niet welkom zijn om het Rollende Keukens-merk te beschermen. Dat heb je dan als marktleidende merkenorganisatie dan ook gewoon te respecteren.

&;Als er één organisatie in Nederland is die weet hoe belangrijk het is om een merk te koesteren dan is het immers Unilever wel. Je verdient absoluut geen punten als je via slinkse wijze toch bewust infiltreert in dit festival en het vervolgens nog eens trots via een marketingcommunicatiecampagne wereldkundig maakt. Dit heeft ook niets met ludieke guerrilla-marketing te maken. Ik kan me de woede van de organisatie heel goed voorstellen. Hier past vanuit Unilever een publiek excuus!&;

Marketingjournalist  in een reactie: 

&;Ambush-marketing in het foodtruck-segment. Wordt interessant om te volgen hoe de consument daar op reageert, als Conimex inderdaad triomfantelijk laat zien in een grotere campagne hoe ze andermans feestje verstierd hebben. Haha, dikke sambalneus! Jullie hebben allemaal Conimex-instantnoedels gegeten en dachten dat het versbereid festival-fingerfood was...

&;Volgende acties? Unox Rookworst binnensmokkelen op een vegetariërscongres. Axe als anti-transparant samplen op een jongerenfestival. Andrelon in bruine flesjes met handgetekende etiketten verkopen op new age bijeenkomsten. Big brands op bootcamp.

&;Beetje slap trouwens dat Unilever met de vinger wijst naar het marketingbureau en dat die ambush-creatievelingen zich nou weer in het struikgewas gedeisd houden.&;

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie