Slordige, onzorgvuldige journalistiek: het staat hoog in de irritatietop-10 van de gemiddelde communicatieprofessional. Vooral als media weigeren hun fouten toe te geven of te corrigeren.
Voor Anne ter Braak, hoofd Communicatie van Samsung was het toenemende aantal fouten in berichten aanleiding voor een opmerkelijke stap: ze sprak met haar PR-bureau een vaste fee af om berichtgeving over Samsung te monitoren en te corrigeren.
Het PR-bureau als fact checker. Het moet niet gekker worden. Ter Braak: 'Het was nodig. Er zijn enorm veel websites die alleen al over mobiele telefoons schrijven. Het kostte ons zo veel tijd om al die sites op fouten te wijzen, dat ik ons vaste PR-bureau Hollander & van der Mey gevraagd heb dat voor ons te monitoren. We konden het er niet meer bij doen. Inmiddels is het overigens geen aparte fee meer, ze doen het gewoon als onderdeel van het reguliere contract.'
Berichten klakkeloos overnemen
Het gaat om verschillende soorten fouten. 'We zijn een wereldwijd opererend bedrijf, dus het nieuws komt overal vandaan. Veel Nederlandse techsites nemen vrij klakkeloos berichten over van bijvoorbeeld Amerikaanse websites. Zonder dat ze dat bij ons verifiëren. Dus als er op de oorspronkelijke website fouten staan, staan ze ook op Nederlandse sites. En iedereen neemt het van elkaar over, dus dat nieuws staat overal.'
Samsung krijgt daar vervolgens vragen over, aldus Ter Braak, want consumenten baseren zich op die informatie. Dat kan gaan over de kleur van een nieuw model, of een prijs die niet correct is.
Ter Braak: 'Dat is vervelend, maar soms is het ook echt vrij dramatisch. Het is gebeurd dat een online medium naar aanleiding van de publicatie van onze kwartaalcijfers kopte: 'Samsung maakt verlies'. Dat wordt dan meteen opgepikt en druk rondgetwitterd. Daar moet je snel op acteren, want voordat je het weet heb je een issue. Het werkelijke nieuws was dat we een omzetdaling hadden. Maar dat is iets anders dan verlies volgens mij.'
Ik erger me aan de nonchalance, de gemakzucht
Ter Braak wil nadrukkelijk gezegd hebben dat heel veel media ook wel zeer zorgvuldig te werk gaan. 'Ik wil niet klagen over de journalistiek in het algemeen. En ik wil al helemaal niet de indruk wekken dat het mij gaat om positief PR-nieuws over Samsung. Maar ik erger me wel aan de nonchalance, de gemakzucht.'
Een voorbeeld? 'Onlangs kopte The Next Web "Samsung zwijgt in alle talen". Toen heb ik de journalist gebeld. Ik zie: Ik heb niet de indruk dat je contact met mij gezocht hebt. Nee, maar dat had hij drie jaar geleden al eens gedaan. Toen was het niet gelukt. Dus nu dacht hij: laat maar.'
Iets vergelijkbaars gebeurde bij nu.nl, aldus het hoofd communicatie van Samsung. 'Daar stond onder een bericht over ons: Samsung is niet bereikbaar voor commentaar. Tja, wat verwacht je als je op zondag mijn kantoornummer belt. Bel me dan mobiel. Dat zinnetje is er overigens wel uitgehaald, nadat ik daar contact met ze over heb opgenomen.'
Types door elkaar halen
Fouten maken in berichtgeving kan. De druk op redacties is heel groot. Dat begrijpt Ter Braak. Als het PR-bureau met een online medium belt, worden onjuistheden ook altijd meteen gecorrigeerd. En als het in print gebeurt?
Ter Braak: ' Het is me eigenlijk nooit te doen om een rectificatie. Maar het is wel prettig als een medium ook even zegt dat het onhandig is geweest. Daar stuit ik wel eens op arrogantie. Er stond recentelijk een groot verhaal in Het Parool over Samsung. Dat ging over een aantal kwesties, waaronder de problemen rond onze topman en over het model waarvan de accu ontvlamde. In dat artikel stonden erg veel fouten. Dat was echt ontzettend slordig geschreven.'
Ter Braak wil niet ontkennen dat Samsung een groot issue heeft gehad, maar de journalist schreef over een model waarmee helemaal geen problemen waren, stelt zij.
'Hij haalde verschillende types door elkaar. Dat is voor hem een kleinigheid, maar het zorgt er wel voor dat mensen met een prima werkend toestel denken dat er iets aan de hand is. Wij zitten met verontruste klanten omdat een journalist zijn werk niet goed doet. Toen ik hem daarover mailde, werd ik met zoveel dedain behandeld. Ik moest niet zeuren, daar kwam het op neer.'
Aanhangig maken bij de NVJ?
Ook bij het ANP, toch de primaire bron voor veel nieuwsmedia, maakt ze zoiets mee. Als er foutief wordt bericht kun je alleen terecht bij een algemeen e-mailadres waar niemand op reageert. Ik wil de journalist zelf kunnen mailen. Vroeger was dat echt anders.'
En nu: aanhangig maken bij de NVJ? Ter Braak: 'Ik weet het niet. Ik loop hier al een tijdje mee rond. Ik vind het niet per se leuk om hier over te beginnen, maar het ergert me wel. Misschien moeten we er als branche wel iets mee. Ik ben wel benieuwd hoe anderen daar over denken.'