Burger King wilde voor één dag samenwerken met McDonald's. Het nodigde zijn concurrent uit om op De Dag van de Vrede, 21 september, in een pop-up restaurant de McWhopper te verkopen, een kruising tussen de Whopper en de Big Mac. De website was al in de lucht, en er stond al een paginagrote advertentie in de New York Times, maar McDonald's wees het verzoek af. (Zie ons bericht hierover, de uitnodiging en reactie van McDonald's staan onderaan dit bericht).
Voer voor discussie, want was de actie van Burger King wel zo chic en gemeend? En had McDonald's niet beter mee kunnen doen in plaats van een schriftelijke reactie met sneren te geven?
PR-deskundigen geven hun mening, lezers stemmen hier.
Raf Weverbergh, managing partner FINN, Brussel
'Deze afwijzing laat je niet overbrengen door de ceo'
McDonald's stond door de oproep van Burger King direct op achterstand. Het kon het nooit goed doen. Doe je mee, dan heb je blijkbaar de oproep van Burger King nodig om tot zo'n initiatief te komen. Dat is niet heel sterk. Doe je niet mee, dan lijkt het alsof je niet sportief bent. McDonald's heeft de analyse gemaakt om niet mee te gaan en zich boven het issue te plaatsen, de moral high ground te kiezen. Het heeft daarbij wel enkele strategische fouten gemaakt. Allereerst had het nooit de ceo de afwijzing van het voorstel van Burger King moeten laten schrijven. Als je besluit niet mee te doen, dan laat je die boodschap overbrengen door de verantwoordelijke voor CSR of marketing-communicatie. De ceo had ik alleen ingezet als McDonald's wel op de suggestie van Burger King was ingegaan. Daarnaast was de tone of voice van zijn boodschap niet goed. De reactie was slecht geschreven en passief-agressief. Dat komt slecht over.
Ruben Cusell, Het PR Bureau
'Dit is niet heel peaceful van Burger King'
Het is natuurlijk een ludieke stunt van Burger King, maar zoals McDonalds terecht reageert, kan je vraagtekens zetten bij de oprechtheid van dit initiatief. Gaat het Burger King om publiciteit? Of willen ze echt iets maatschappelijks bijdragen door iets te doen voor peace day? In het laatste geval zou je dat inderdaad eerder samen achter de schermen voorbereiden in plaats van iemand publiekelijk tegen de muur zetten. Dat is niet heel peacefull zeg maar... In dit geval vind ik McDonalds dus chiquer en terecht kritisch.
Eva Wolf, PR-bureau De Wolven
De verliezer is toch… McDonald's
Wat mij betreft is het flauw dat McDonald's het op deze manier afwimpelt. Een stoerdere en slimmere CEO was ingegaan op dit verzoek. Gezworen tegenstanders - ook al zijn het geen keiharde vijanden - die gebroederlijk samen om tafel gaan, doen het immers goed bij het publiek. Dit verklaarde het succes van de Echte Boter-commercial uit de jaren negentig, waarbij het zuivelproduct gebrouilleerde BN’ers weer in elkaars nabijzijn bracht (met als slogan: 'met echte boter krijg je ze weer aan tafel’). Bovendien had McDonalds het initiatief mede kunnen claimen door het stokje door te geven aan andere gezworen ‘concullega’s’ als Apple en Microsoft. Of Google en Amazon. Of Airbus en Boeing.
Al had het pas echt van lef en oprechtheid getuigd als ze de McWhopper niet op 1 dag in 1 vestiging zouden verkopen, maar juist in alle vestigingen. Praktisch natuurlijk een stuk lastiger, maar tegelijkertijd zou dat meer sympathie (en dus positieve associaties) oproepen bij het publiek. Het gaat er namelijk niet alleen om dat de twee bedrijven die dag het strijdbijltje (tijdelijk) begraven. Het gaat om een groter doel, namelijk geld inzamelen om wereldwijd aandacht te vragen voor het belang van vrede.
Roland Kroes, senior-woordvoerder bij Propertize
McDonald's trapte in valkuil van 'fallacy of relative privation'
We buitelen vrolijk over elkaar heen over deze 'misschien wel marketingblunder van het jaar'. Altijd knap, na een dag of 1-2. Dat mensen op basis van McDonald's' respons blijkbaar roepen 'nooit meer daar te gaan eten' neem ik met een korrel zout. De reactie van McDonald's brengt wel iets veel interessanters naar voren: hoe reageer je op goedbedoelde oproepen voor 'goede doelen'. Het dilemma waarin we vorig jaar zomer zaten met de ALS Ice Bucket Challenge. En rakend aan het ongemakkelijke gevoel dat naar boven komt als je kijkt naar het 'feestje' dat men van initiatieven als Pink Ribbon maakt. McDonald's heeft duidelijk geprobeerd om hier op een goede manier mee om te gaan. Om meteen in een valkuil te stappen: een bericht waarin McDonald's zich schuldig maakt aan 'fallacy of relative privation': iets afwijzen onder verwijzing naar grotere problemen in de wereld.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!