Overslaan en naar de inhoud gaan

Onbewust Asociaal. We komen er samen wel uit.

NOT! Ik heb altijd een beetje dubbel gevoel gehad als het gaat om collectieve campagnes. Aan de ene kant vind ik het prima dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Natuurlijk, er zijn collectieve campagnes en collectieve campagnes. De dienen tenminste nog een maatschappelijk doel. De postbus 51-campagnes ook, maar toch al veel meer met een overheid die graag een bepaalde gedragsverandering of houdingswijziging wil zien. En dan zijn er nog de lobbyverenigingen en brancheorganisaties. ‘Vlees mevrouw, u weet wel waarom” en “Roken, we komen er samen wel uit.” Niet dus! “Gun schoenen een tweede ronde. Weggooien is zonde” En dan . Zoals ik zei: kansloze campagnes. Ik ken ook heel weinig mensen die echt enthousiast zijn geworden van zulke campagnes en opeens meer kip zijn gaan eten. Dat de campagnes zelden werken : “…Gemiddeld genomen over de 15 campagnes in de database is het niveau van interesse, noch het niveau van de eigen ingeschatte kennis veranderd tijdens de campagneperiode. Ook op de houdingsaspecten zijn de veranderingen zeer beperkt…” Goh. Verrassend.

related partner content for mobile comes here

Dan zijn er nog de campagnes die het imago van een branche of een beroep moeten opkalefateren. “De Politie is je beste kameraad!” is wat mij betreft de mooiste ooit. Wat een oer-Hollandse gezelligheid daar vanuit ging! Een campagne om heimwee naar te krijgen. Ik moest daar vandaag opeens aan terugdenken toen ik las van het om het vertrouwen in de banksector weer terug te brengen. Bankiers zijn namelijk inmiddels een verguisde beroepsgroep. Banksters in plaats van Gangsters. Het vertrouwen is volledig zoek. . Natuurlijk is de bonusdiscussie een heksenjacht, maar in plaats van tegensputteren en ontkennen, had het wellicht veel verstandiger geweest om snel toe te geven, de naamgeving van het fenomeen bonus aan te passen, en publiekelijk te laten zien dat het anders kan. Het publiek wil ‘bloed’ zien, en het publiek is de klant, het bestaansrecht van de bankier. Tegenstribbelen is het laatste wat je moet doen. En ja, natuurlijk lijden de goede onder de kwaden, maar hoe langer het duurt, hoe breder de groep bankmedewerkers wordt die wordt aangepakt. Dat was vroeger op school al zo: “Iedereen moet nablijven, net zo lang tot jullie zeggen wie van jullie het heeft gedaan…”
De bankier zit in de beklaagdenbank. De bankier moet hangen. Terecht? Doet niet ter zake. Bos weet dat, en handelt ernaar. Ferme taal. Publicitair sterk.

Ik vrees nu alleen dat er binnen niet al te lange tijd een collectieve campagne gaat starten om het beroep van bankier weer in alle glorie te herstellen. “Bankiers, daar kun je op bouwen!” of “Veilig als de bank, u weet wel waarom”.

Maar als we geluk hebben laten ze het misschien wel wel bij de huidige campagne: Bankier: onbewust asociaal.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in