In Londen werden gisteravond de D&AD Pencils uitgereikt ter viering van de ‘grootste creatieve uitschieters’ van het afgelopen jaar.
Y&R New Zealand bleek de grote winnaar met zeven gelen, een grafieten en een houten Pencils voor onder andere zijn McWhopper-campagne voor Burger King. De fastfoodketen was op zijn beurt de best bekroonde adverteerder van de avond.
Hoofdprijzen
Twee campagnes ontvingen dit jaar een ‘Black Pencil’, de hoogste D&AD-erkenning voor naar eigen zeggen ‘groundbreaking work’. De eerste ging naar het Britse designbureau What3Words, voor de website ‘the world addressed’ en de tweede ging naar het Japanse designbureau iyamadesign, voor het event rondom Kamoi Kakoshi tijdens Mt Expo 2015.
Vorig jaar werden er nog vijf 'Black Pencils' uitgereikt.
Oranje boven
De Nederlandse bureaus scoorden in totaal iets minder Pencils dan vorig jaar (zeven tegenover tien in 2015), maar wisten op hun beurt wel een grafieten (zilveren) award meer te winnen.
Een overzicht van de Nederlandse winnaars:
Graphite Pencil:
Categorie: Trade Books
‘Dikke Van Dale’ Dictionary
Bureau: Studio Joost Grootens
Klant: Van Dale Publishers
Categorie: Poster Advertising Campaigns
‘Wrangler Wrongler’
Bureau: WE ARE Pi
Klant: Wrangler EMEA
Categorie: Advertising & Marketing Communications – Non for Profit
‘Toy or Toxic’
Bureau: Lemz
Klant: VeiligheidNL & NVWA
Wooden Pencil:
Categorie: TV Commercials 41-60 seconds
‘Find Your Magic’
Bureau: 72andSunny Amsterdam
Klant: Axe, Unilever
Categorie: Social Video
‘Taste the Translation’
Bureau: J. Walter Thompson Amsterdam
Klant: ElaN Languages
Categorie: Branded Content & Entertainment – Non-Fiction 1-5 mins
‘Taste the Translation’
Bureau: J. Walter Thompson Amsterdam
Klant: ElaN Languages
Categorie: Data Visualisation
‘Faces of the City’
Bureau: 180 Amsterdam
Klant: United Colors of Benetton
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!