Premium

Ervaren experts crisiscommunicatie zoeken elkaar op voor samenwerking

Twee nieuwe initiatieven waarin gekende adviseurs gezamenlijk hun expertise gaan aanbieden.

Jonathan Ford, Unsplash

Het zijn drukke tijden voor de adviseurs in crisiscommunicatie. Organisaties beseffen dat in deze tijd van angst, wantrouwen en onzekerheid er snel gehandeld moet worden onder hoge druk. Een fout zo gemaakt is, soms met enorme impact. Ze zoeken advies en steun en ‘handjes’ in hun communicatie.

Uiteraard zijn er de bureaus die crisiscommunicatie als expertise aanbieden, daarnaast is er in de markt een grote groep zelfstandige adviseurs die bedrijven bijstaan. Deze zoeken elkaar op in deze crisistijd, zo blijkt uit twee initiatieven: de samenwerking tussen Van Luyken en De Crisiscentrale, en de oprichting van De Crisisexperts, een samenwerking tussen vier ervaren communicatieadviseurs.

Alle fasen

Het communicatiebureau Van Luyken en De Crisiscentrale van Ina Strating en Mariska de Gooijer zijn afgelopen week strategische samenwerking aangegaan, die  beslaat ui ‘alle fasen en facetten’ van crisismanagement en crisiscommunicatie, stelt Youssef Eddini, managing partner bij Van Luyken. Van vredestijd tot de nafase van een crisis.

Van Luyken werkt voor enkele crisisgevoelige sectoren, zoals de industriële wereld en de luchtvaart. ‘In vredestijd adviseren we klanten over het crisisplan’, zegt Eddini. ‘We trainen crisisteams en houden simulaties zodat teamleden weten wat er van elkaar wordt verwacht en we kunnen toetsen of de protocollen voldoen.’ Het bureau profileert zich als ‘altijd open’, van groot belang bij crisis, aldus Eddini: ‘We staan uiteraard 24/7 paraat om deskundige support te geven.’

Gevolgschade voorkomen

De breedte van het bureau wordt nu gecombineerd met de specialisaties die Ina Strating en Mariska de Gooijer met De Crisiscentrale bieden. De oprichters hebben als missie om organisaties te helpen zoveel mogelijk gevolgschade te voorkomen. Ze richten zich daarbij nadrukkelijk ook op de nafase van een crisis, vaak een onderschat onderdeel. Het bureau heeft onlangs meegewerkt aan de e-module 'communiceren in de nafase' van de overheid.

Strating en De Gooijer hebben een netwerk van experts aan zich gebonden met diverse achtergronden en ervaringen. Het aanbod is ook breder dan crisiscommunicatie alleen en behelst ook het managen van bijvoorbeeld sociale en fysieke veiligheid.

Naast de samenwerking van Van Luyken en De Crisiscentrale zijn ook vier ervaren adviseurs samenwerking aangegaan en De Crisisexperts gestart. Dit biedt diensten aan op het gebied van crisiscommunicatie, mediastrategie, woordvoering en training, en biedt. Ook zij bieden 24/7 dienstverlening, analyse en advies en een crisisabonnement dat organisaties verzekert van hulp wanneer ze die nodig hebben.

Brede ervaring

De Crisisexperts bestaat uit Rik van Druten, een oud-journalist en ervaren woordvoerder die onder meer voor de chemische industrieoverheid en veiligheidsregio’s werkte, en Willem van den Oetelaar, die onder meer de public affairs deed voor diverse gezondheidsgerelateerde onderwerpen, zoals de Dutch Vaccines Group, en de Lobby Rookvrije Horeca.  Daarnaast werkte hij voor een keur aan organisaties als hoofd communicatie, woordvoerder en issuemanager.

Daarnaast is Koen van Tankeren aan De Crisisexperts verbonden. Hij adviseert onder meer bij politiek-bestuurlijke gevoelige issues en reputatiekwesties over crisiscommunicatie, reputatiemanagement, mediastrategie en woordvoering. Van Tankeren publiceert ook over deze onderwerpen, onder meer op Adformatie.nl. 

De vierde partner is Lars Walder, die onder meer werkte als Global communications manager bij Smit Internationale, en als bureaudirecteur en strategisch adviseur bij Bijl PR.

De coronacrisis mag het belang van de samenwerking hebben aangetoond, het plan van de vier om een gezamenlijk platform  te starten, bestond al langer.  

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie