‘Er is stress!’

Deze week vond in het Eye Filmmuseum Amsterdam het Adobe Digital Marketing Symposium plaats. Het thema: re-inventing (digital) marketing. De ‘oubollige’ stoelenfabrikant Prominent stal de show met een fraai re-branding verhaal.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

foto Stephan Dietrich, fotografie Annieke van der Togt

Jim Stolze, organisator van TEDxAmsterdam, mocht de dag aan elkaar praten, om het symposium wat ‘onafhankelijk’ cachet te geven – en om te benadrukken dat we in het Filmmuseum waren om vooral geïnspireerd te worden.

Na de ijsbreker ‘happiness is reality with a little bit of Photoshop’ (van Adobe uiteraard) trapte hij af met een kort interview met Mark Zablan, president van Adobe EMEA – die het waarom van het symposium toelichtte: ‘Uit onderzoek van Gartner blijkt dat het budget voor digitale marketing in 1 jaar tijd gestegen is van 25 naar 35% van het totale budget. Tegelijkertijd beweert 75% van de marketeers dat een digitale strategie nodig is, maar vindt minder dan 50% die van hun merk goed genoeg. Anders gezegd, er is stress; er is de angst om achterop te raken én angst om te falen.

‘En dat in de wetenschap dat er alleen al via Adobe’s Marketing Cloud meer dan 35 Petabytes (zoek dat maar op) aan data wordt beheerd. Kortom, er gebeurt al heel veel en ook heel veel goeds; het wordt tijd om door te pakken. Daarvoor is een mix van analyse én creativiteit in bredere zin nodig.’

Growth hacker

Daarna was het de beurt aan de Stephan Dietrich, vicepresident Adobe Campaign Americas, die vooral inzoomde op kansen in de ongrijpbare digitale wereld. ‘Think like a growth hacker’, vormde zijn stokpaardje: ‘Vind eerst uit hoe je überhaupt bereik kunt creëren, en kijk dan naar het budget.’

Waarna Henk Jan Gerzee, vicepresident eBusiness Elsevier, het stokje overnam om de transformatie, die de uitgever aan het ondergaan is, te duiden: ‘Simpel gezegd voorzien wij de wereld van kennis. Het is minder simpel om al onze klanten - wetenschappers, onderzoekers, artsen, studenten – via alle kanalen waanzinnig goed te bedienen. We werkten voorheen met ontelbare e-commerce systemen; sommige klanten kregen wel 6 e-mailings – noem ’t spam. We zijn in wezen van een product focus bedrijf een customer marketing technologiebedrijf geworden.’

Prominent versus Ikea

Waldo Smeets, digital marketingconsultant van Adobe Benelux & Iberica, leidde het publiek vervolgens door een ‘customer journey’ namens schoenenmerk Geometrixx Outdoors. Om een lang verhaal kort te maken: met de app, het Adobe master marketing profile en een iBeacon kan iemand die de fysieke winkel zonder aankoop verlaat – op de valreep! – een ‘extreem gepaste’ aanbieding worden gedaan.

Het ontwapenende verhaal van Marcel Aalders, marketingmanager van stoelenfabrikant , die meer stoelen verkoopt dan Ikea, zorgde voor het hoogtepunt. Prominent, opgericht in Nunspeet, in de Bijbelgordel in 1999, was oorspronkelijk een ‘lelijk’ stoelenmerk voor ouderen met fysieke beperkingen. Aalders: ‘Zeg maar, uw laatste stoel.’

Maar het merk voorzag een demografische aardverschuiving met de babyboomgeneratie, en wilde trendier relaxstoelen – en alleen nog maar van eigen merk à gemiddeld 2200 euro – ook online gaan verkopen. Dat betekende een enorme ommezwaai als merk. ‘Van functioneel naar genieten, van multibrand naar monobrand, van sales naar branding, van push naar experience. Ik ben inmiddels een enorme fan van de 50+-beurs. Daar staan merken als Bode en Christin le Duc trouwens ook.’

Heilig

De online resultaten mochten er zijn. Stijn Van Aert, digital strategy lead van Prominents bureau eFocus: ‘Prominent zit niet op A-locaties, dus leads (die per stuk 450 euro waard zijn) zijn heilig. Dat aantal is dankzij online 4,5% gestegen. Emotie is de sleutel. Dat was ook nieuw voor ons; wij moesten onszelf als bureau ook opnieuw uitvinden.’

En passant werd tijdens het Adobe Digital Marketing Symposium  gelanceerd, een initiatief van groothandel Technische Unie, dat eveneens inspeelt op de vergrijzing. Dit branded content platform ‘brengt de belangrijkste leveranciers en ruim 500 deskundigen op het gebied van comfortabel, levensloopbestendig en aangepast wonen bijeen’.


Robert Jan van Nouhuys, projectleider bij Technische Unie: ‘De overheid stimuleert de groeiende populatie ouderen om langer zelfstandig thuis te blijven wonen. Dit maakt de markt voor zorg en wonen interessant voor onze klanten: installateurs van technische oplossingen voor verbeterd wooncomfort. Via Thuiscomfort.nl brengen we die installateurs in contact met de uitdijende doelgroep en laten we de ouder wordende consument zien hoe techniek hun leefomgeving kan verbeteren. Of sterker nog, hoe techniek ze kan helpen hun leven opnieuw uit te vinden.’

Zie  enkele hoogtepunten van het symposium.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie