Tony’s Chocolonely is dit jaar voor de vierde keer uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland. Dat blijkt uit de jaarlijkse publieksenquête, gehouden door Sustainable Brand Index. In de enquête wordt consumenten gevraagd welke merken zij het meest duurzaam vinden. De ranking laat dan ook zien in hoeverre merken door het publiek als duurzaam worden gepercipieerd.
Saai
Het begon al een beetje een saaie wedstrijd te worden, omdat Tony’s Chocolonely er tot nu ieder jaar met de winst vandoor ging. Hoewel dat dit jaar weer het geval is, is het verschil met de nummer twee - De Vegetarische Slager - dermate klein dat van een fotofinish gesproken moet worden. En dat in het jaar waarin de subcategorie Vleesvervangers voor het eerst werd meegenomen binnen de categorie Food.
De lijst laat verder ook niet veel verschuivingen zien. Alleen Rabobank moest in de categorie Banken zijn eerste plek afstaan aan ASN Bank. Nieuwe categorieën die dit jaar werden toegevoegd zijn e-commerce (winnaar: Bol.com) en digital (winnaar: Google).
Sustainable Brand Index winnaars 2021
Overall: Tony’s Chocolonely
Automotive: Tesla
Banken: ASN Bank
Beverages: Spa
Digital: Google
E-commerce: Bol.com
Energie: Greenchoice
Food: Tony’s Chocolonely
Hotels: Van der Valk
Mobiliteit: ANWB
Retail: Ikea
Restaurants: La Place
Supermarkten: Albert Heijn
Telecom: KPN
Travel & Toerisme: Landal Greenparks
Tony’s Chocolonely
Consumenten waarderen Tony’s Chocolonely vooral om de ambitieuze maatschappelijke doelstellingen binnen de chocoladeketen, zegt Annemarije Tillema, country director van de Sustainable Brand Index in Nederland. ‘Tony’s Chocolonely heeft een volstrekt heldere sociale missie, namelijk de cacao-industrie veranderen, die wordt gekenmerkt door ongelijkheid en problemen met moderne slavernij en illegale kinderarbeid.’
Het recente nieuws dat Tony’s door de internationale organisatie Slave Free Chocolate verwijderd is uit de lijst van ethische chocolademerken heeft - zo blijkt - geen effect gehad op de favorietenrol. Ynzo van Zanten van Tony’s Chocolonely zegt dat deze tijden opnieuw bevestigen dat de chocoladesector het samen moet doen. ‘We zijn allemaal afhankelijk van elkaar.’
Vegetarische Slager
De Vegetarische Slager kwam dit jaar nieuw binnen in de Sustainable Brand Index en bereikte meteen de tweede plaats. Op een haar afstand van Tony’s, zoals vermeld. Een vergulde Hugo Verkuil, ceo van De Vegetarische Slager, zegt dat het merk de term duurzaamheid niet wil benadrukken in zijn boodschap. De missie moet voor zich spreken. ‘Met behoud van smaak en beleving kunnen ook milieu en dieren gespaard blijven.’
Corona-effect
Vorig jaar werd verwacht dat het duurzaamheidsstreven als gevolg van de corona-crisis aan kracht zou verliezen bij organisaties, merken en consumenten. Dat blijkt niet het geval te zijn. Uit het onderzoek van SBI blijkt namelijk dat ruim een derde van de Nederlanders door corona juist meer belangstelling heeft gekregen voor duurzaamheid.
Belabberde duurzaamheidscommunicatie
Tillema stelt dat de belangstelling van de Nederlandse consument voor duurzaamheidsvraagstukken weliswaar toeneemt, maar dat de complexe materie niet altijd goed wordt begrepen. Dit komt volgens haar door de overvloed aan duurzaamheidscommunicatie. Bovendien schort het soms ook aan de kwaliteit van die communicatie. Tillema: ‘Het vereenvoudigen van de boodschap is hierbij niet de oplossing, verduidelijking wel.’
Webinar
Tijdens een webinar op 25 maart van 15:00 tot 16:00 uur, gaat Harm Edens namens SBI in gesprek met merken op de Nederlandse markt over wat het betekent om aan een duurzaam merk te bouwen, in 2021 en de jaren daarna. Aanmelden voor de webinar kan hier.
Onderzoekverantwoording
In het Nederlandse onderzoek zijn 199 merken onderzocht in 17 verschillende sectoren, waarvoor in de periode januari en februari 2021 ruim 9 duizend respondenten zijn geïnterviewd.
Het panel kwam tot stand middels een landelijk representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking. Merken worden geselecteerd op basis van marktaandeel, omzet en algemene naamsbekendheid.
Sustainable Brand Index zegt dat zijn studie in Europa het grootste merkenonderzoek naar duurzaamheid is. Het onderzoek omvat 62 duizend consumenteninterviews. In totaal zijn er in Europa 1373 merken beoordeeld op basis van de wereldwijde doelen van de VN voor duurzame ontwikkeling.
Het hele rapport is hier te downloaden
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!