Overslaan en naar de inhoud gaan

Tony's wint 'Goede Paasei' voor duurzaamheid

Chocolademerk krijgt duurzaamheidsprijs van verschillende internationale organisaties.
Tony's
Tony's

Tony Chocolonely, dat onlangs werd geschrapt uit de lijst met ethische chocoladebedrijven, heeft voor de tweede keer het zogenaamde Goede Paasei gewonnen, een duurzaamheidsprijs van verschillende internationale organisaties. 

related partner content for mobile comes here

Onder meer Mighty Earth, Be Slavery Free en Green America, clubs die zich inzetten tegen moderne slavernij en voor een beter milieu, ontwikkelden de paaseigids. De Easter Chocolate Scorecard geeft consumenten inzicht in welke chocoladebedrijven koplopers zijn op het gebied van duurzaamheid. Deze bedrijven worden beoordeeld via een uitgebreide vragenlijst van 60 vragen over de meest belangrijke duurzaamheidskwesties waarmee de chocolade-industrie vandaag de dag wordt geconfronteerd.

Rotte Paasei

Wereldwijd zijn er drie winnaars gekozen: Alter Eco, Whittaker en dus Tony’s. Storck, dat in Nederland onder meer Toffifee, Merci, Knoppers en Werther's Original verkoopt, heeft het Rotte Paasei ontvangen. Ook veel andere grote chocolade-bedrijven scoren slecht vanwege gebrek aan beleid. Volgens Be Slavery Free-directeur Esta Steyn kwam de gids door een grondige analyse tot stand, waarin NGO’s van 31 chocoladebedrijven en 35 supermarkten zijn ondervraagd. Samen produceren en verkopen ze meer dan 80% van alle chocolade.

Duurzaamheidsjungle

‘Zo’n gids maakt het voor de consument makkelijker een eerlijke keuze te maken’, aldus Steyn. ‘Dat er nog veel verbetering te behalen valt, is een feit. Er werken nog steeds meer dan een miljoen kinderen op de cacaoplantages in West-Afrika. En om maar een voorbeeld te noemen, vrouwelijk cacaoboeren verdienen ongeveer 0,25 cent per dag. De coronapandemie treft ze daar bovenop nog extra hard. Toch laat de gids de lichtpunten in de duurzaamheidsjungle zien.'

Barry Callebaut

De prijs is enigszins opmerkelijk te noemen, want de internationale organisatie Slave Free Chocolate heeft Tony's Chocolonely onlangs juist verwijderd van een lijst van ethische chocoladebedrijven vanwege zijn banden met een van ’s werelds grootste cacaoverwerkers Barry Callebaut. Het Zwitserse bedrijf wordt beticht van het gebruik van kinderarbeid en -slavernij. Barry Callebaut komt ook niet goed uit de verf op de Easter Chocolate Scorecard.

Dat er nog veel verbetering te behalen valt, is een feit. Toch laat de gids de lichtpunten in de duurzaamheidsjungle zien.

Esta Steyn, directeur Be Slavery Free

Tony’s werd ooit opgericht om alle chocolade '100% slaafvrij' te maken. Dat is nog niet zo makkelijk, blijkt uit onlangs uitgebrachte rapporten over de cacao-industrie. Zo kampt de industrie nog altijd met te lage lonen voor cacaoboeren, kinderarbeid en ontbossing, bleek uit de Cacao Barometer.

Volgens de barometer betaalt Tony's cacaoboeren ook nog te weinig. In plaats van de berekende 3,12 dollar per kilo betaalt Tony's ongeveer 2 dollar per kilo. Oprichter Henk-Jan Beltman bestrijdt de kritiek: 'Met Max Havelaar hebben we vastgesteld wat een leefbaar inkomen is. Dat is wel nog steeds pure armoede. We zijn nog lang niet perfect, maar in de markt betaalt niemand meer voor een kilo cacao dan wij.'

De gids is hier te downloaden.

Lees ook:

Tony’s Chocolonely verwijderd uit lijst van ethische chocolademerken
Tony’s maakt lookalike-repen om slavernij te bekritiseren
Tony's Chocolonely deinst niet terug voor boze Facebookers

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in