Roadtrip door de VS (1). Hackatons en een co-working space

Vier jonge ondernemers maken de ultieme roadtrip door de VS. Op zoek naar het geheim achter het succes van Amerikaanse startups.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gedurende zes weken reizen wij, vier jonge ondernemers*, dwars door de States. Van San Francisco via Austin door naar New York. We gaan netwerken tijdens allerlei events, workshops bijwonen en bezoeken verschillende relaties en bedrijven. Uiteindelijk hopen we op deze manier nog meer te leren over storytelling, marketing en - uiteraard - het ondernemen.

Wat er vooraf ging
Het is niet de eerste keer dat we dit doen. In september 2013 zijn we al een paar weken in San Francisco geweest. Destijds was dat puur om ons te oriënteren. Kijken hoe alles werkt. We ruilden onze diensten: een dag gratis meewerken in ruil voor gastvrijheid bij de meest prominente incubators in San Francisco.

Tijdens die trip hebben we heel veel contacten gelegd. Die hebben we allemaal aangeschreven voordat we vertrokken. En voor de rest proberen we de juiste events te vinden om ons reisplan in te vullen. En dat hebben we in 2013 wel geleerd: het is in de VS niet moeilijk om als ondernemer een inspirerend reisschema samen te stellen. Er gebeurt zoveel!

Co-working space: 15 dollar
We landen op San Francisco en vinden in no time een zogenaamde ‘co-working space’ om de hoek, waar je voor 15 dollar een dag een plek aan een bureau kan huren met goed internet, waar je een brainstorm ruimte met whiteboard kan gebruiken en gezellig verhalen kan delen met andere ondernemers.

Wij krijgen een lekker rommelige ruimte toegewezen, weggestopt tussen draden, lasapparatuur en zelfs een 3D printer.

Hackathons enzo
Wat gaan we doen? Na wat googlen vinden we een conferentie die ons perfect uitkomt. Komende week is, één van San Francisco&;s grootste tech events met meer dan zestig evenementen in een week tijd. We kunnen we meedoen aan allerlei programmeer en marketing workshops en een ‘hackathon’; een competitie waar programmeurs, ontwerpers en ondernemers de opdracht krijgen om binnen 24 tot 72 uur een nieuw product te bouwen of een bestaand product te verbeteren. Vaak zijn dit apps die op basis van bestaande (open) informatie iets automatiseren.

Het gaat er dan niet om de mooiste app te maken, maar dat je iets nieuws maakt dat echt werkt. Hackathons worden vaak gesponsored door high-tech bedrijven als Google, Dropbox of LinkedIn die zo innovatie stimuleren, goede programmeurs vinden en niet zelden later zo’n bedrijfje opkopen. We hebben drie programmeurs in ons midden, dus hackathons? Yes!

Hackatons vinden is makkelijk via . Andere presentaties, events en workshops vinden we via en . Vaak is dit ook de makkelijkste manier om een kijkje in de keuken te krijgen van grote tech bedrijven zoals Salesforce of populaire incubators zoals . Dit is hoe we de komende zes weken onze route plannen.

In de volgende post: hoe leuk is de DeveloperWeek, wat hebben we geleerd in de eerste workshops, wat leeft er allemaal in de stad en hoe houden vier nuchtere Hollanders het hoofd koel tussen die supervlotte Amerikanen?

*De 4 ondernemers zijn:
Joost Vissers en Alexander Broekman, oprichters en eigenaren van uitleganimatiebedrijf .
Ronald Bouman en Thomas Slee, oprichters en eigenaren van , een bedrijf dat zich focust op online strategie, mobiele en weboplossingen.

 

  

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie