Het Amsterdamse initiatief om het bedrijfsleven advertenties te laten plaatsen op de ruiten van gesloten horecazaken, krijgt ook in andere plaatsen in het land navolging. Creatief bureau Tosti Creative, dat de actie bedacht, zegt dat er interesse is vanuit verschillende plaatsen, onder meer in Rotterdam en Utrecht, om cafés en restaurants op deze manier te ondersteunen.
Met 'Reclame voor Horeca' wil het bureau door het coronavirus stilstaande, maar goed zichtbare, horeca laten steunen door bedrijven die minder last hebben van de crisis. Tosti Creative zit zelf ook in de horecatak, met twee zaken in de hoofdstad. 'We vroegen ons af hoe we met onze bureaukant ook die andere kant konden ondersteunen', zegt Danielle Groenewald van het bureau. 'Omdat de horeca-ruiten zo goed zichtbaar zijn, was dat een makkelijke optelsom. Want alle kleine beetjes helpen nu. Naast de verschillende creatieve initiatieven van de horeca zelf, zoals take away, is dit weer wat extra steun.'
Alle beetjes welkom
Cafés en adverteerders worden via het bureau aan elkaar gekoppeld. Adverteerders kunnen met een bedrag van 2000 euro per maand vijf verschillende zaken steunen. Groenewald: 'Dat bedrag wordt verdeeld onder die zaken, maar daar worden nog wel de productiekosten vanaf getrokken. De uitbater van het café of restaurant in kwestie krijgt 300 euro per poster. Dat is niet genoeg om de hele huur mee te betalen, maar alle kleine beetjes zijn welkom.'
Sympathiek
In de hoofdstad prijken sinds een paar dagen al reclameposters van Dirk van den Broek op de ramen van inmiddels negen horecazaken. 'Dirk steunt Bar Spek door deze ruit te huren totdat ze weer open kunnen', staat er te lezen op een felrode poster van de supermarktketen.
'Dirk' is de eerste die zich bij de actie heeft aangesloten. 'Wij vinden dit een uiterst sympathiek initiatief waar we graag aan meewerken,' zegt directeur Marcel Huizing. 'We hebben het afgelopen jaar verschillende initiatieven gehad om bedrijven te ondersteunen, maar voor de horeca hadden we nog niets gedaan. Dat we dit nu op deze manier kunnen doen, vind ik fantastisch. We voelen erg met deze branche mee en hopen dat de horecazaken snel weer open kunnen. En dat Nederland weer volop kan genieten - en bestellen - in de voorjaarszon.'
De supermarktketen zal de horecazaken minimaal tot aan de opening van de terrassen steunen. Huizing wil graag in nog meer steden adverteren en inmiddels heeft ook Dirks zusterbedrijf, slijterij Dirk III, zich gemeld. 'Er zijn gelukkig nog veel meer bedrijven die mee willen doen.'
Gesprekken
Volgens het bureau staan er inderdaad veel organisaties te springen om op A-locaties te adverteren. Groenewald laat weten dat er momenteel gesprekken gaande zijn met zeker tien verschillende adverteerders. 'Die zijn inzichtelijk aan het maken waar ze willen adverteren en met hoeveel posters. We krijgen best wat aanvragen binnen. En niet alleen van grote bedrijven, maar ook kleine ondernemers hebben zich gemeld omdat ze meevoelen met de horecabranche.'
Groenewald benadrukt dat alle hulp voor de horeca nog altijd hard nodig is. 'We hebben dinsdagavond bij de persconferentie allemaal gehoord dat er nog steeds geen concrete datum is waarop cafés en restaurants weer open kunnen, dus we hopen de komende tijd zoveel mogelijk bedrijven te kunnen steunen.'