Premium

Simone van Bennekom (CreativeNL) over kwetsbaarheid, empathie en creativiteit inzetten als kracht

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Simone van Bennekom van CreativeNL.

Simone van Bennekom

Deze week was Simone van Bennekom, managing director van CreativeNL (de internationaliseringsportal van de Topsector Creatieve Industrie, die vorige week bijvoorbeeld de handelsmissie van New Dutch Wave op SXSW ondersteunde), curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).

Simone over haar week: 'Als bedrijfseconoom heb ik mij gespecialiseerd in de culturele en creatieve industrie. Mijn carrière begon in de culturele sector als actrice. Ik ken daardoor de lusten en ook de lasten van het creatieve vak van binnenuit.

Vanuit mijn eigen bedrijf The Soft Power Company zoek ik altijd die verbinding tussen creativiteit, kunst en economie. Ik geloof in de meerwaarde van empathie, impact en creativiteit aan de ene kant en een solide financiële basis en groei aan de andere kant. Dat doe ik onder andere als projectleider Ondernemerschap bij de Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam en als programmamanager bij CreativeNL, waarmee we creatieve ondernemers verleiden om de internationale sprong te wagen. 

Dat het Rijk ondernemers met internationale ambities veel te bieden heeft, weten veel ondernemers niet. Dat Eureka-moment van 'Hé, de overheid kan mij hierin helpen!' vind ik altijd mooi om te zien. Het is fantastisch om te zien hoe ondernemers de sprong wagen of soms al een hele duidelijke route voor zichzelf hebben uitgestippeld om te internationaliseren.

Ook coach en adviseer ik ondernemers en bedrijven. Ik ben gefascineerd door hoe wij als economen kijken naar het concept ‘groei’ en ben mij daar ook in gaan specialiseren. Wat is groei voor creatieve bedrijven? Hoe kijken traditionelere economen naar groei? Wat kunnen deze twee werelden van elkaar leren? Deze week neem ik jullie mee in wat mij inspireert.'

Hier haar 5 bijdragen:

1. The ‘soft power’ theorie die politicoloog Joseph Nye ontwikkelde én de Soft Power Survey Index van Monocle

'Soft Power gaat over aantrekkelijkheid en empathie plaatsen boven spierballenpolitiek (denk Obama versus Trump). Het concept inspireert me omdat het zo duidelijk iets plaatst tegenover dat wat mij dus niet aanspreekt. Dat je kwetsbaarheid, empathie en creativiteit bewust kunt inzetten als kracht. Het was een gevoel dat ik al langer had, maar het concept van Joseph Nye gaf mij houvast. Om erop voort te borduren, het me eigen te maken.

Het resulteerde in mijn eigen bedrijf The Soft Power Company. En dan die Soft Power Survey van Monocle! Wat een fantastisch idee en ook goed uitgevoerd! Deze index is een manier om te laten zien aan een groter publiek dat gentle leiderschap positief uitstraalt op het imago van je land.'

Joseph Nye on Soft Power

Joseph Nye
Joseph Nye
Beeld uit de Soft Power Survey Index van Monocle
Beeld uit de Soft Power Survey Index van Monocle

2. Hoe creatieve bedrijven groeien en succes ervaren - 'Die mindset van creatieve ondernemers is voor mij spot-on'

'Het idee dat groei in de creatieve industrie gaat over beter en best en niet over meer en groter. De mooiste klussen, het beste personeel. Dat bedrijfssucces voor creatieve ondernemers gaat over bijdragen aan positieve verandering én daar ook een goede boterham mee willen verdienen. Bij kunstenaars zit geld verdienen vaak in de taboesfeer, veel reguliere ondernemers streven winstmaximalisatie na. Maar die mindset van creatieve ondernemers is voor mij spot-on!

Het is een mindset van ‘impact én omzet’ willen maken. Goede voorbeelden daarvan vind ik social design studio Ink van Anna Noyons en Mayra Kapteyn en creative agency for impact Wefilm. Door die twee waarden evenredig naast elkaar te zetten kun je anders kijken naar groei. Als bedrijfseconoom en programmamanager van CreativeNL gaat mijn hart hier sneller van kloppen. In januari publiceerde ik hier, in samenwerking met Ellen Loots van de Erasmus Universiteit dit artikel over. Hoe zou de wereld eruitzien als alle ondernemer het zo zouden aanpakken?'

Wefilm: Hitmachine en activist in één

Wefilm won in 2020 met de videoclip Smoorverliefd voor Interpolis een Grand Prix bij de Dutch Creativity Award (zie beeld hieronder)

Still uit Smoorverliefd
Still uit Smoorverliefd
Anna Noyons, medeoprichter van Ink
Anna Noyons, medeoprichter van Ink

3. De opleving van vrouwelijke pop- en hiphop-artiesten die Nederlandstalige muziek durven maken

'Daar word ik nou zo trots en blij van. Doordat het Nederlands is luister ik beter en komt de muziek echt bij mij binnen. En de teksten zijn gewoon super goed! Artiesten zoals Tabitha met haar album 'Hallo met mij'. Kwetsbaar en lekker. Of Eva van Manen met haar album ‘De diepte in’ en dan zo’n nummer als ‘Wie weet nou alles’.

Als vrouw vind ik het ook inspirerend om via muziek het vrouwelijke perspectief van nu te horen via dit soort stemmen. Het geeft me energie en een hoopvol, positief gevoel voor alles wat komen gaat. Meer daarvan, please.'

Eva van Manen - Wie Weet Nou Alles

Tabitha - Hallo Met Mij

Tabitha
Tabitha
Eva van Manen
Eva van Manen

4. Twee Adirondack stoelen op een veranda (of steiger) - 'Ik hou van de knusheid, het gevoel buiten te zijn maar wel geborgen'

'Een veranda nodigt uit om te mijmeren. Even afstand te nemen van alles. De veranda is de perfecte overgang en verbinding tussen buiten en binnen. Met een kop filterkoffie naar buiten te staren. Je buren te groeten, een praatje te maken met de postbode. Ik hou van de knusheid, het gevoel buiten te zijn maar wel geborgen.

In Portland, Oregon hebben ze dit tot kunst verheven, een stad waar ik warme herinneringen aan koester. In Portland kun je én buiten leven én genieten van dat wat een stad te bieden heeft; ik ben er nu drie keer geweest en alle keren wilde ik blijven. De Adirondack stoelen, niet zomaar een tuinstoel. Een ontwerp van meer dan honderd jaar oud, ultiem comfortabel, passen hier voor mij perfect bij.'

The Feel-Good Recliner That Cures What Ails You

Twee Adirondack stoelen op een veranda in Portland
Twee Adirondack stoelen op een veranda in Portland

5. Waarom kunst en creativiteit én echte aandacht geven en krijgen belangrijk zijn

'Wat krijg ik een energie van lesgeven aan nieuwe generaties kunstenaars en creatieven! Het vak Arts Advocacy is hot in het kunstvakonderwijs nu. En terecht! Het gaat over de vraag waarom kunst en creativiteit belangrijk zijn. Voor de persoon zelf, voor de stad en samenleving. Waar is kunst en creativiteit goed voor? Het is een van de lessen die ik mag geven aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten waar ik altijd geïnspireerd uitloop. Als we willen dat we dit beter kunnen verwoorden naar beleidsmakers of wie dan ook (klanten bijvoorbeeld), dan moeten we onszelf trainen om er keigoed in te worden. Om de ideeën van de nieuwe generatie te horen is geweldig...

Tot slot, wilde ik het graag nog even hebben over echte aandacht geven en krijgen - zie het als mijn bonus pick voor het weekend. Het zorgt er namelijk voor dat ik anderen zie en mij gezien voel. Wat je aandacht geeft groeit. Denk bijvoorbeeld aan een perfecte avond in een restaurant. De chef heeft alles met aandacht uitgedacht, je voelt je echt gezien en in de watten gelegd door het personeel en ik als gast ben daar onderdeel van. Het resulteert in een totaalervaring die klopt. 

Maar ook...telefoons weg als je met je vrienden bent. Echte aandacht ontvangen van anderen vind ik het summum. In deze tijd lijkt het bijna een luxe geworden?'

'Het vak Arts Advocacy is hot, het gaat over de vraag waarom kunst en creativiteit belangrijk zijn'
'Het vak Arts Advocacy is hot, het gaat over de vraag waarom kunst en creativiteit belangrijk zijn'
'Als we goed willen kunnen uitleggen aan beleidsmakers of wie dan ook (klanten) waarom kunst en creativiteit belangrijk zijn, dan moeten we onszelf trainen om er keigoed in te worden'
'Als we goed willen kunnen uitleggen aan beleidsmakers of wie dan ook (klanten) waarom kunst en creativiteit belangrijk zijn, dan moeten we onszelf trainen om er keigoed in te worden'

Komende week is Brahim Zarouali, universitair docent persuasieve communicatie bij Amsterdam School of Communication Research (ASCoR) aan de Universiteit van Amsterdam en Jonge Haan-winnaar, curator van #RPOTDFAW. Zijn proefschrift focust op hoe jonge consumenten reageren op gepersonaliseerde advertenties op sociale media.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie