McDonald's is aangesproken door de Reclame Code Commissie wegens onlinereclames met kinderidolen als SpongeBob en DC-superhelden. Hiermee zou de fastfoodketen afspraken niet nagekomen zijn en de code hebben overtreden. McDonald's wordt bevolen om niet meer op deze manier reclame te maken voor kinderen.
Zo stond er op Instagram een afbeelding van een Big Mac-verpakking met bovenop het doosje een speelfiguur van SpongeBob. Die was door een franchisenemer in Amsterdam online gezet. Daarnaast stond er op de website van McDonald's zelf een plaatje van DC-superhelden op de voorkant van een Happy Meal.
Foodwatch
Foodwatch diende hier klachten over in, waarbij de waakhond benadrukte dat ooit is afgesproken dat voedingsbedrijven als McDonald's dergelijke idolen voor jongere kinderen helemaal niet mogen gebruiken voor hun reclames.
Meer bezwaren
Foodwatch is content dat de RCC dit in zijn uitspraak heeft bevestigd, maar is toch ontevreden. Volgens Foodwatch zoekt McDonald's vaker de grens op, zoals bij het verloten van cadeautjes voor Instagrammers of YouTube-advertenties bij onder kinderen populaire influencers. In die klacht ging de RCC niet mee. Betreurenswaardig, vindt campagneleider Elif Stepman van Foodwatch. 'Populaire influencers maken via sociale media reclame voor junkfood van McDonald’s. Oók influencers die razendpopulair zijn bij kinderen. Door het grijs gebied in de regelgeving kunnen ze dit blijven doen.'
Stepman vindt dat de zelfregulering van de Reclame Code Commissie en voedingsindustrie faalt en roept op tot een totaalverbod op kindermarketing, tot 18 jaar, voor alle producten die buiten de zogeheten Schijf van Vijf vallen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!