Julius Minnaar en Jos van Loo over de lancering van Merkle Nederland

Op 22 november 2017 kwam het hoge woord eruit: Oxyma groep wordt onderdeel van Dentsu Aegis Network (DAN). Het Rotterdamse bedrijf, opgericht in 2000, bestaat uit vijf gespecialiseerde bureaus, met kantoren in Rotterdam, Amsterdam, Breda en Dubai en is goed voor 340 man personeel.

Wat betekent de komst van Merkle voor beide organisaties, hun klanten en de marktverhoudingen? De groep met de vijf bureaus (Oxyma, Oogst, aFrogleap, Your Social en OFS) is omgedoopt tot Merkle Nederland. De bureaus blijven onder hun eigen naam opereren en krijgen de toevoeging ‘A Merkle company’. Merkle Nederland zelf valt nu als label onder de vlag van DAN. Wat aantal medewerkers betreft is Merkle vergelijkbaar met DAN dat 380 medewerkers Julius Minnaar (CEO Dentsu Aegis Network Netherlands) en Jos van Loo (Country Leader Merkle Netherlands) over de lancering van Merkle Nederland.

Wat aantal medewerkers betreft is Merkle vergelijkbaar met DAN dat 380 medewerkers telt. Jullie hebben beide search, social, data en mobile in huis. Hebben jullie elkaar eigenlijk wel iets te bieden? Julius Minnaar: “Wij hebben elkaar heel erg veel te bieden. Bij DAN hebben we de kennis en specialisten in huis op het gebied van bijvoorbeeld creatie, digitale en traditionele media. De bureaus die onder Merkle vallen hebben nu toegang tot een netwerk van mensen, tooling en specialistische kennis, niet alleen in Nederland maar ook internationaal. ”Jos van Loo: “Samen hebben we meer professionals, meer specialistische kennis en meer referenties. We kunnen onze kennis bundelen, profiteren van schaalvoordelen en van elkaar leren. Als onderdeel van Merkle en DAN bouwen we ons netwerk van global strategic partnerships verder uit. Hieronder vallen onder andere: Google, Adobe, IBM, Selligent, Oracle, Salesforce en Pega.”

Julius Minnaar: “Oxyma voegt waarde toe als het gaat om data en people based marketing. Bij onze klanten draait het om het bereiken van de klant met de juiste boodschap, op de juiste plaats en op het juiste moment. CRM speelt daarin een cruciale rol, maar was voor ons nog een missing link. Ik denk dat je kan stellen dat Oxyma een van de leidende bedrijven in Nederland is op dit terrein. Het is hun kracht om met creativiteit, data, processen en technologie de werkelijke klantwaarde van merken en bedrijven te ontsluiten. Hun kennis en ervaring op het gebied van CRM gaat dan ook veel waarde toevoegen aan onze dienstverlening.” Samen hebben jullie klanten dus meer te bieden.

Maar zitten jullie niet ook in elkaars vaarwater?
JvL: “De verschillende bureaus binnen DAN blijven opereren vanuit hun eigen kracht en cultuur. Tegelijkertijd gaan we waar het kan met overkoepelende klantteams werken. Deze schijnbare tegenstrijdigheid, noemen we ‘co­opetition’: samenwerken waar het kan en met elkaar in competitie waar het moet. Ons dienstenpakket is deels complementair en deels concurrerend. Uiteindelijk bepaalt de klant welke aanpak en welk team het beste bij zijn vraag passen. Dat is het mooie: de klant staat nu nog meer centraal. ”

Worden jullie met meer dan 700 medewerkers nu niet een beetje te dominant in de markt?
JM: “Deze vraag klinkt alsof onze omvang iets negatiefs is, maar zo zie ik dat helemaal niet. Omdat we onze krachten hebben gebundeld, worden we sterker en dat is positief voor onze klanten. En ook voor onze eigen mensen die daardoor meer mogelijkheden hebben om zich in de breedte en diepte te ontwikkelen"

JvL: “Wij zien een toenemende behoefte aan integratie en simplificatie. Alles komt voor merken samen om echt relevant te zijn in de markt: CRM, Paid, Owned, Earned Media. Maar ook bedrijfsprocessen, data en media. Om in deze behoefte te voorzien heeft DAN de laatste jaren meerdere specialistische bedrijven overgenomen. Met de lancering van Merkle Nederland heeft DAN een volledig pallet om klanten een integraal, oplossend vermogen te bieden. Dat maakt DAN uniek.”

Oxyma is Rotterdam. DAN is Amsterdam. Gaat dat wel goed samen?
JM: “Ik had me geen betere combinatie kunnen wensen. We kunnen elkaar uitstekend vinden in waarden als ‘een man een man, een woord een woord’, ‘work hard & celebrate’ en in ons streven naar de beste oplossing voor de klant.”JvL: “Bij Oxyma hebben we een mentaliteit van ondernemerschap, mensgerichtheid en transparantie. Die wordt niet zozeer bepaald door je woonplaats of de plek waar je bent opgegroeid. In de afgelopen jaren is Oxyma groep fors gegroeid, we kregen veel nieuwe collega’s uit onder meer Amsterdam, Breda en Dubai. En telkens vonden we elkaar in die gemeenschappelijke mentaliteit. Daar past het Rotterdamse ‘niet lullen maar poetsen’ overigens prima bij.” Alle papieren zijn getekend. Wat moet er nu gebeuren? JM: “We gaan een intensieve tijd tegemoet en er moet veel gebeuren. Elkaar nog beter leren kennen, mensen aan elkaar koppelen in klantteams, onze klanten goed informeren en de nieuwe moge­lijkheden met ze bespreken en integratie op het gebied van Finance en HR. Daar gaan we de komende tijd onze volle aandacht aan besteden.”JvL: “Merkle heeft de ambitie om in Europa de onbetwiste leider te zijn in “people­based marketing” In Nederland is Merkle echter nog geen bekende speler. Dat betekent dat we gaan werken aan onze naamsbekendheid en Merkle Nederland gaan positioneren als ‘people­based marketing agency’ en ‘onderdeel van DAN’ met als kern­boodschap: ‘Truth in Data, proof in Performance’.
 

Die naam Merkle, die doet toch een beetje denken aan de Duitse bondskanselier...
JM: “Haha, nou die hebben niets met elkaar te maken hoor! Maar Jos kan je precies vertellen waar die wel vandaan komt.” JvL: “Merkle Computer Systems is opgericht in 1971 als onderdeel van Merkle Press. De huidige CEO, David Williams, kocht Merkle in 1988. Het bedrijf ontwikkelde zich van database marketeer naar het full­service performance marketing­bureau dat het nu is.”

Er moet een hoop gebeuren de komende tijd. Waar verheugen jullie je het meest op? JM: “Op wat ik net aangaf: de integratie, kennismaking, samenwerking en met onze klanten om tafel. Daar heb ik helemaal zin in.”JvL: “Wij kijken uit naar de samenwerking met onze nieuwe collega’s, de internationale teams van DAN en onze strategische business partners. Ik zie ernaar uit om de klanten van Merkle en DAN nog beter en sneller van dienst te kunnen zijn en op zoek te gaan naar nieuwe projecten en kansen in de markt.”

 

Jos van Loo - Country Leader Merkle Netherlands

Julius Minnaar - CEO Dentsu Aegis Network Netherlands

 

meer info:

www.merkle.nl 

www.dentsuaegisnetwork.nl

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →