De digitale maatschappij draait op volle toeren. Nieuwe technologieën maken het onmogelijke mogelijk. Toch zien we, vooral in het afgelopen jaar, een enorme daling in het vertrouwen in digitale technologieën en producten. Met dit idee heeft Dentsu Aegis Network in samenwerking met Oxford Economics een onderzoek uitgevoerd onder 43.000 consumenten in 24 landen. Het rapport ‘Human needs in a digital society’ laat zien hoe merken vertrouwen kunnen terugwinnen door in te spelen op de verschillende digitale behoeften van consumenten.
Nieuw model voor digitale behoeften.
Het rapport introduceert een nieuw model voor digitale behoeften van de consument. Geïnspireerd op de piramide van Maslow is het model onderverdeeld in basisbehoeften, psychologische behoeften, maatschappelijke behoeften en behoeften op het gebied van zelfontplooiing. De resultaten laten zien dat op we op alle dimensies nog niet voldoende scoren. Een aantal belangrijke uitkomsten van het onderzoek:
- Slechts 45% van de mensen rekent erop dat bedrijven hun privacy beschermen. Bijna de helft van de mensen wereldwijd onderneemt stappen om het online delen van gegevens te verminderen en een op de vijf beperkt actief de tijd die ze online besteden.
- Een op de drie geeft aan dat de digitale ontwikkelingen een negatief effect hebben op hun gezondheid en kwaliteit van leven.
- Twee derde van de mensen is echter van mening dat zowel nu als in de komende vijf tot tien jaar de positieve effecten van digitale ontwikkelingen (zoals toegang tot informatie, efficiëntie en keuze) zwaarder wegen dan de negatieve (zoals cybercriminaliteit).
Kloof tussen onderwijs en bedrijfsleven
63% van de Nederlanders vindt dat in hun digitale basisbehoeften voorzien wordt. Dit houdt in dat we tevreden zijn over digitale toegang en vertrouwen in het gebruik van gegevens. Dit lijkt een lage score maar is ten opzichte het gemiddelde van andere landen (44%) best hoog. Met positie nummer drie blijkt de gemiddelde Nederlander zich een stuk minder druk te maken dan de mensen in Rusland, het meest wantrouwende land.
Over de mate waarin de digitale economie ondersteunt in onze zelfontplooiing (ontwikkeling van kennis en vaardigheden) zijn we een stuk minder tevreden, ten opzichte van het gemiddelde wereldwijd. De Nederlander vindt dat onderwijs niet goed genoeg is ingericht op het overbrengen van digitale kennis. Hierdoor ontstaat een kloof tussen onderwijs en bedrijfsleven. Ook hebben we minder vertrouwen dan de rest van de wereld in de banen die technologie voor ons zal creëren in de aankomende 5 tot 10 jaar.
De meest waardevolle consumenten het moeilijkst te bereiken
Digital natives, die het meeste gebruik maken van digitale technologieën, vallen ook onder de groep die massaal adblockers installeren (27%) bewust minder data online delen (44%) en minder tijd online doorbrengen (21%).
Merken doen er goed aan om:
- Segmenteer de doelgroep aan de hand van behoeftes en motivatie.
- Focus op engagement en niet op bereik
- Consumenten te steunen in hun digitale detox.
Benieuwd naar alle uitkomsten? Lees hier het rapport. Meer informatie over specifieke bevindingen in Nederland? Stuur een email naar: wendeline.de.bruijn@dentsuaegis.com
Dentsu Aegis Network is één van de grootste internationale netwerken van media-, marketing- en communicatiebureaus. We helpen klanten relaties op te bouwen met de doelgroep door efficiënte inzet van data, media, creatie en technologie. Gezamenlijk werken we aan de beste geïntegreerde merk-, media- en digitale communicatieoplossingen. Dit doen we voor lokale én internationale klanten. Met een gespecialiseerd aanbod dat alle aspecten van het digitale spectrum beslaat, is Dentsu Aegis Network de nummer 1 in digital in Nederland.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!