Overslaan en naar de inhoud gaan

Feiten zijn dood, leve de feiten

Na 21 jaar bloed, zweet en tranen, één versleten desktop, drie versleten laptops, tweeënveertig redactievergaderingen, meer dan…
Dentsu Aegis Network

We helpen klanten relaties op te bouwen met de doelgroep door efficiënte inzet van data, media, creatie en technologie. De bureaus: Carat, Vizeum, iProspect, Amplifi, Amnet, Posterscope, Isobar, ACHTUNG!mcgarrybowen, The Story Lab en DAN DNA, werken samen aan de beste geïntegreerde merk-, media- en digitale communicatieoplossingen. Dit doen we voor lokale én internationale klanten. Met een gespecialiseerd aanbod dat alle aspecten van het digitale spectrum beslaat, is Dentsu Aegis Network de nummer 1 in digital in Nederland. 

Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Terugkijkend in de tijd is de eerste aankondiging van het naderende einde van mijn oh zo geliefde feiten de Teeven-deal met crimineel Cees H. begin dit jaar, waar de leugen, gebracht als feit, regeerde. En dat in ons puriteinse landje in het jaar 2017 en met ministers en minister-presidenten als betrokkenen. De alarmbellen hadden af moeten gaan.

Iets minder verbazend, maar daardoor niet minder erg, was het nieuws dat een partij als Facebook te rekkelijk omging met de waarheid. En informatie deelde als ware het feiten. Wat er uiteindelijk toe leidde dat meerdere adverteerders op een mondiale schaal de online moloch links laten liggen. Maar de online systemen produceren toch feiten? Een tweede knauw in mijn rotsvaste vertrouwen.

De echte nekslag kwam niet veel later toen de ‘US Counseler to the President’ Kellyanne Conway tijdens een ‘meet de press’ de term ‘alternative facts’ introduceerde. Ze verdedigde de valse verklaring van de perssecretaris Sean Spicer van Het Witte Huis over de aanwezigheid tijdens de inauguratie van Donald Trump als president van de Verenigde Staten. Een feit werd voor de ogen van een mondiaal publiek verdraaid, nee, volledig omgedraaid. Ik was gebroken, hoe kon ik nog ooit een boekje uitgeven met de naam Feitenboekje. Niemand zou me meer geloven.

De redding kwam uit de definitie: een feit is een gebeurtenis of omstandigheid waarvan de werkelijkheid vaststaat, ofwel zintuiglijk kan worden waargenomen of instrumenteel gemeten. We streven er als redactie naar de feiten zo transparant mogelijk op te sommen zodat controle mogelijk is. En streven naar consensus met de partijen die de feiten aanleveren of daarmee werken. Een tweede redding komt uit de vernieuwde aandacht van marketeers voor feiten en data om hun dagelijkse operatie bij te sturen. Deze aandacht legt druk op de kwaliteit van data. Partijen die dat niet kunnen leveren, lopen het risico in ongebruik te raken. Al met al denken we dat we ook dit jaar weer een geloofwaardig boekje hebben gemaakt.

Het Mediafeitenboekje is een helder en compact boekje over het Nederlandse medialandschap samengesteld door de specialisten van Dentsu Aegis Nederland. In deze editie vindt u weer pagina’s vol ontwikkelingen, trends, bestedingen, bereikcijfers, kosten, tarieven over online media (display, search, social media, online video, RTB etc.), televisie, out of home, radio, print, bioscoop, content marketing. Hoofdstuk Data is toegevoegd. En uiteraard ook een overzicht van mediabegrippen, handige websites.

Kijk voor meer informatie op www.mediafeiten.nl


Edwin Rietberg

DAN DNA, onderdeel van Dentsu Aegis Network

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Dentsu Aegis Network

We helpen klanten relaties op te bouwen met de doelgroep door efficiënte inzet van data, media, creatie en technologie. De bureaus: Carat, Vizeum, iProspect, Amplifi, Amnet, Posterscope, Isobar, ACHTUNG!mcgarrybowen, The Story Lab en DAN DNA, werken samen aan de beste geïntegreerde merk-, media- en digitale communicatieoplossingen. Dit doen we voor lokale én internationale klanten. Met een gespecialiseerd aanbod dat alle aspecten van het digitale spectrum beslaat, is Dentsu Aegis Network de nummer 1 in digital in Nederland. 

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in