Merken kunnen de wereld veranderen en Hotels.com laat met zijn vacation equality project zien hoe.
De koude Amerikaanse kamerzoekmachine laat zijn hart spreken en komt op voor het recht op betaalde vakantiedagen voor alle Amerikanen.
De uitnodiging? Teken de petitie, mobiliseer anderen en overtuig het Congres. Kamers boeken is even bijzaak.
Het ligt voor de hand om als kamerboeker tijdens de zomervakantie een campagne te starten om te wijzen op interessante last minutes deals of om 'een nog completer kameraanbod' onder de aandacht te brengen. Grote kans dat dit snel tot extra boekingen leidt. Maar in plaats daarvan kiest de Amerikaanse boekingssite voor een wel zeer onderscheidende campagne, een politieke campagne.
De casus wordt uit de doeken gedaan op www.vacationequalityproject.com, persberichten en social media. Eén op de vier Amerikanen heeft geen recht op betaalde vakantiedagen. Hierin staan de Verenigde Staten, binnen de grote groep van ontwikkelde economieën, alleen. Tijd voor verandering, voor 28 miljoen Amerikanen en hun gezinnen. Tijd om het Witte Huis te mobiliseren. De ambitie? Het land veranderen, iedereen een doorbetaalde vakantie.
Hoger doel
Traditionele marketeers (en laat ik eerlijk zijn, zo ben ik ook geschoold) construeren een fantastisch concept, laten een agency een fraaie boodschap formuleren en slingeren dit al dan niet via het sociale kanaal de wereld in. Eenrichting en spot-on. Ook Hotels.com doet dit nog steeds op nationale tv met de boodschap ”the obvious choice”.
Met de nieuwe Amerikaanse campagne ontstijgt Hotels.com echter zijn kleurloze zoekmachinekarakter met fictief karakter. Tegen u spreekt een voorvechter. Een leider met een hoger doel. Captain Obvious, het op de site gebruikte cartooneske karakter, maakt plaats voor medemenselijkheid.
Verwarring
Helaas zet Hotels.com de campagne niet door op de eigen site. Geen woord over de niet doorbetaalde thuisblijvers. Blijkbaar is dit nog te spannend en is Captain Obvious nog niet klaar voor de echte wereld. In verwarring blijf ik achter: wat is nu het ware gezicht van hotels.com? Ben ik weer bedrogen door een slimme marketeer met een te-mooi-om-waar-te-zijn campagne?’
Maak jij het verschil?
Laat ik dit blog afsluiten met een uitnodiging. Een vraag aan iedereen die een organisatie of merk leidt. Een vraag om tijdens je doorbetaalde vakantie even bij stil te staan. Waar staat je merk of organisatie voor? En welk maatschappelijk thema past hierbij? Ben je toevallig verantwoordelijk voor een merk dat verbondenheid en samenzijn heeft omarmd? Ben je ook geschrokken van de 2015 Trendrede van Goos Eilander over de hoge eenzaamheid onder jonge Nederlanders? Leid jij ons in de strijd tegen jeugdeenzaamheid? Ik volg je graag!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!