Hartpatiënten bezoeken specialisten minder vaak door communicatie via platform

Nieuwe communicatiemiddelen verhogen de kwaliteit van de zorg en verlagen de kosten

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op het platform delen hartpatiënten ervaringen en staan ze rechtstreeks in contact met medische experts. In een jaar zijn op het platform meer dan 3.500 vragen gesteld. Die worden binnen 24 uur door specialisten beantwoord.

140.000 bezoekers

Hart.volgers.org heeft zich een jaar na de oprichting ontwikkeld tot het grootste onafhankelijke online platform voor hartpatiënten in Europa. Deze innovatieve omgeving op sociale media, opgezet door twee deskundigen van het Hartcentrum van Catharina Ziekenhuis in Eindhoven, telt 140.000 bezoekers (70.000 unieke bezoekers) en heeft meer dan 3.000 geregistreerde leden.

Betrouwbare adviezen

Doordat patiënten weten dat de adviezen betrouwbaar zijn, voelen zij zich beter, gebruiken zij medicatie beter en begrijpen zij hun ziekte. Uit eerste onderzoek onder leden blijkt nu dat 10 procent niet naar een arts is gegaan, doordat hun vraag op Hart.volgers adequaat is beantwoord.

Inbedden in het beleid

Nieuwe communicatiemiddelen waarbij patiënten en artsen samenwerken, kunnen een positieve invloed hebben op de kwaliteit en de beleving van de zorg en uiteindelijk de zorgkosten verlagen. De oprichters van Hart.volgers hebben de eerste resultaten besproken met Tweede-Kamerlid Lea Bouwmeester (PvdA). Met coalitiegenoot van de VVD gaat zij ervoor pleiten dat Hart.volgers landelijk wordt ingebed in het zorgbeleid.

Angste voor extra werk

De oprichters signaleren onder collega’s echter koudwatervrees en angst voor extra werk. ‘Er is een grotere visie nodig om hierin toegevoegde waarde van Hart.volgers.org te zien buiten de eigen spreekkamer.’

Bron: Eindhovens Dagblad

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie