Wat zeggen journalisten over PR-bureaus op Twitter? Ze klagen vooral, delen tips en ervaringen met bureaus en ze vragen naar informatie. Dat blijkt uit onderzoek van Buzzcapture.
In het onderzoek werd gekeken naar de tweets en retweets die journalisten over PR-bureaus postten in het eerste kwartaal van 2016. Dat is een betrekkelijk korte periode, maar geeft wel een indicatie wat de journalistiek bezighoudt ten aanzien van de communicatiebureaus.
In bovenstaand figuur is het totaal aantal uitingen door journalisten afgezet tegen het aantal retweets door journalisten over PR-bureaus. Journalisten blijken vooral twee soorten berichten te versturen:
1. Learnings en klachten over PR-bureaus of acties
2. Vragen naar informatie over producten of diensten
Ook werd gekeken naar de trending topics onder journalisten in de conversatie over PR-bureaus:
Vertrouwensband belangrijke factor
Ook uit dit onderzoek blijkt dat vooral de vertrouwensband en dan met name de beschadiging ervan veel reacties oproept. Journalisten houden er niet van als ze met nep-nieuws of een pr-actie in de malinmg worden genomen.
Er is een belangrijke piek in het volume te herkennen rondom 1 april. Journalisten gaven aan geen 1 aprilgrappen te willen ontvangen. Zij stellen dat een samenwerking met een PR-bureau te zien als een vertrouwensband en dat dit potentieel schade op zou kunnen lopen bij het pushen van een slechte 1 aprilgrap.
"Ik neem nooit meer een Raketje in mijn leven." "Nee ik hoef die troep ook niet meer." #gehoordopderedactie
— Joost Nederpelt (@JoostNederpelt) 25 maart 2016
Als dat verhaal van die Raketjes een veel-te-vroege één aprilgrap is dan bij deze een bitchslap voor de pr-medewerker die dat bedacht heeft.
— Sandy (@passion2create) 24 maart 2016
Ook het excuus van Unilever werd flink geretweet:
Leuke goedmaker van @Unilever voor de grap omtrent het raketje. Zeker met het lekkere weer voor de deur. pic.twitter.com/ozbiHw96kc
— Kevin (@kevunster) 1 april 2016
Branche volgen
Ook blijken journalisten graag aan te geven dat ze benaderd willen worden voor gerichte acties die voor hen interessant zijn.Tevens verwijzen zij diverse malen naar marketing- en communicatieblogs om dit te onderbouwen.
Teruggebeld over PR-persoon die had gebeld nadat ik mail opende: "Had niet moeten gebeuren, maar tracking persberichten is heel normaal."
— Daniël Verlaan (@danielverlaan) 21 april 2016
Naast de verwijzing naar websites als communicatieonline.nl (meest verwezen branchewebsite door journalisten) delen journalisten ook zelf branchegerelateerd nieuws op hun eigen kanalen. Vooral de lancering van een nieuw PR-bureau door Sjuul Paradijs werd flink geshared en van de nodige kritiek voorzien.
Jammer dat @SParadijs knieval maakt voor de hoernalistiek voor bedrijven. Hij geeft het op en kiest voor de centen https://t.co/77wggotLyN
— Eric Smit (@EricChrSmit) 10 januari 2016
Amsterdam PR-hoofdstad
Om te kijken waar in Nederland PR het meeste leeft is gekeken waar in Nederland de meeste mensen over PR praten. Hierin worden mensen meegenomen die hun geo-locatie actief gebruiken in hun berichtgeving. De Randstad komt hier met kop en schouders bovenuit. Amsterdam en Rotterdam zijn de steden met de meeste uitingen, gevolgd door Den Haag.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!