Cordaid, organisatie voor ontwikkelingssamenwerking, brengt 6.500 'Qatar-rouwbanden' uit, waarmee Oranjesupporters kunnen laten zien dat ze stilstaan bij het leed in Qatar en de ongelijkheid in de wereld.
Het WK Voetbal, dat later deze maand van start gaat, ligt al enige tijd onder vuur. Bij de bouw van de WK-stadions zijn naar schatting 6.500 bouwvakkers, waaronder veel gastarbeiders uit India, Nepal en Bangladesh, omgekomen. Uit onderzoek van EenVandaag blijkt dat slechts een kwart van de Nederlanders uitkijkt naar het WK, en ook bedrijven zijn voorzichtig met het uitbrengen van hun marketingactiviteiten.
Jumbo, dat in zijn WK-commercial feestvierende bouwvakkers opvoerde, leek de situatie verkeerd in te hebben geschat en haalde binnen 24 uur de commercial van de buis. De misser kwam het bedrijf op een storm van kritiek te staan.
De WK-rouwband, die is bedacht door Fitzroy, het vaste bureau van Cordaid, moet wijzen op de mensen die uit hun eigen land zijn vertrokken om als bouwvakker in Qatar te werken en dit met de dood hebben moeten bekopen.
Waar gaat de opbrengst van de rouwbanden naartoe? Cordaid zegt 'diverse projecten' te hebben lopen in de landen waar de omgekomen gastarbeiders -en daarmee nabestaanden- vandaan komen. Zo is de stichting in Bangladesh actief met een impact op naar eigen zeggen 2,6 miljoen mensen. Cordaid vult aan dat de rouwbanden 'tegen de kostprijs' worden verkocht.
6.500 rouwbanden
Cordaid ontwikkelde de rouwbanden in samenwerking met sportmerk Jako. De kunstenaar Barry Pirovana, ook bekend als Piro, heeft de rouwbanden ontworpen. Piro is tevens bekend als ontwerper van de Eredivisiebal. Op de rouwband staan de namen van vijftig overleden arbeidsmigranten gedrukt, die symbool moeten staan voor alle omgekomen arbeidsmigranten. Er zijn 6.500 rouwbanden geproduceerd, volgens Cordaid het aantal omgekomen arbeidsmigranten in Qatar.
Uitnodiging aan Jumbo
Cordaid twijfelde over de timing van de lancering van de rouwband. Het persbericht stond woensdagavond al klaar, maar dit zou te dicht bovenop het Jumbo-nieuws zijn. Mischa Schreuder van Fitzroy: 'We willen dit niet over de rug van Jumbo doen, het is zulke gevoelige materie. Daarom brengen we het nieuws vandaag, donderdag, naar buiten. De boodschap van de actie is: kijk naar voetbal, maar kijk niet weg. En ja, als Jumbo in één keer de 6.500 banden wil bestellen, zijn ze bij dezen uitgenodigd.'
De rouwband is hier te bestellen.