Van de 108 miljoen avondmaaltijden die dagelijks genuttigd worden, vindt 24 procent buitenshuis plaats. Dit zal de komende jaren stijgen tot 27 procent (plus 13 procent). In Nederland gebruikt men het diner overigens pas in slechts 7 procent van de gevallen buitenshuis. Dit zijn enkele uitkomsten van High Pressure Cooking, een onderzoek naar de Europese foodservice markt door Cap Gemini Ernst & Young.
Uit het onderzoek blijkt dat de markt voor kant-en-klaar maaltijden in Europa in de periode 1998 tot 2002 met 29 procent is gestegen. Singles (eenderde van de huishoudens in Europa) zijn goed voor 40 procent van de totale voedselbesteding. Zij besteden per persoon 50 procent meer aan at home foodservice en kant-en-klaarmaaltijden dan tweepersoonshuishoudens. 88 procent van de bedrijven in de foodservice markt verwacht dat retailers zoals supermarkten steeds meer foodserviceproducten zullen aanbieden. 76 procent van de ondervraagde bedrijven meent dat hierdoor technologische innovatie (om producten kant-en-klaar en vers aan te bieden) belangrijker wordt voor foodfabrikanten. Hierdoor zullen foodservice-outlets zoals restaurants zich minder hoeven te richten op werkzaamheden in de keuken.
Het onderzoek vond plaats van juli tot oktober 2003 en heeft betrekking op de EU-15 landen in het algemeen en het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje in het bijzonder. Onder foodservice verstaan de onderzoekers alle vormen van voedsel die door consumenten direct of na opwarming kunnen worden gegeten of gedronken, ongeacht de plaats van aankoop of consumptie.
De foodservice markt heeft de afgelopen tien jaar een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Oorzaak is onder andere een drukkere en meer individuele levensstijl, waardoor de gezamenlijke maaltijd steeds meer in het gedrang komt. Verder is er een steeds grotere aandacht voor persoonlijke gezondheid en voedselveiligheid. Daarnaast willen consumenten ook meer gemak, plezier en tijd om te relaxen in plaats van achter het fornuis te staan.
De groei van de foodservice markt vlakt nu af vanwege de economische malaise. Vooral in het topsegment van de full service restaurants (het grootste segment binnen de foodservice markt) laat zich dat voelen. Ook de grotere spelers in de markt, de fast-food ketens en de cateraars, zijn zich bewust van de moeilijkere markt waar ze op dit moment in opereren en zoeken naar oplossingen in de zin van toegevoegde waarde (zoals gezonde maaltijden), consolidatie en/of samenwerking in de keten.
Volgens de onderzoekers zal de foodservicemarkt de komende jaren verder groeien, zij het in een langzamer tempo. Langere werkweken, drukke werkschema's, groeiende participatie van vrouwen in de werkende bevolking, een steeds groter aantal senioren die tijd en geld tot hun beschikking hebben en jongeren die opgegroeid zijn met zeer weinig kookervaring en gewend zijn aan fast-food, zorgen er tezamen voor dat de foodservicemarkt een blijvertje is.
De daling in de marktcijfers zal slechts van tijdelijke aard zijn, verwacht onderzoeker Enrique Figee van Cap Gemini Ernst & Young. ‘De foodservice markt zal evenwel geen makkelijke markt zijn’, aldus Figee. ‘Het aantal spelers, het aantal verkooppunten en de variatie in formules is toegenomen met de marktgroei. Consumenten zullen foodservice producten blijven kopen, maar zijn zich goed bewust van het ruimere aanbod. Daarom zullen ze kiezen voor de formules die precies aansluiten op hun wensen en waar voor hun geld bieden. Ook supermarkten en andere retailers worden bij die afweging meegenomen’. Dit wordt bevestigd door het onderzoek waarin 80 procent van de ondervraagde foodservicebedrijven aangeeft dat de consument tegenwoordig meer ‘value-for-money’ eist.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!