Colgate haalt populaire 'Black Man-tandpasta' uit Chinees schap

Darlie is het bestverkochte tandpastamerk in Azië en bezit 17 procent van het marktaandeel in China.

Als gevolg van de protesten van de Black Lives Matter-beweging in de VS en de rest van de wereld, herzien merken enkele van hun populaire producten. Laatste in de rij is Colgate, dat zijn tandpastamerk Darlie gaat terugtrekken. Het merk wordt verkocht en op de markt gebracht als "Black Man-tandpasta" in verschillende Aziatische markten.

Darlie is het bestverkochte tandpastamerk in Azië en bezit 17 procent van het marktaandeel in China, 21 procent in Singapore, 28 procent in Maleisië en bijna de helft in Taiwan. 'Al meer dan 35 jaar werken we samen om het merk te laten evolueren, inclusief substantiële veranderingen in de naam, het logo en de verpakking. We werken momenteel samen met onze partner om alle aspecten van het merk, inclusief de merknaam, te herzien en verder te ontwikkelen', zei Colgate in een verklaring aan persbureau Reuters.

Darlie werd voor het eerst op de Chinese markt geïntroduceerd in de jaren dertig onder de naam "Darkie" en had het logo van een glimlachende blanke man met een zwart geschminkt gezicht. De oprichter van Hawley & Hazel kwam naar verluidt met de branding nadat hij een blanke acteur in blackface had zien optreden in de Amerikaanse film The Jazz Singer uit 1927 .

In 1989, vier jaar na de overname door Colgate, veranderde het bedrijf de merknaam van "Darkie" in "Darlie" onder druk van enkele aandeelhouders en Amerikaanse kerkgroepen. 

Darlie

Colgate's plan om de tandpasta aan te passen, volgt op de aankondiging van andere merken. Het Amerikaanse PepsiCo veranderde eerder de naam en logo van pannenkoekenmerk Aunt Jemima en levensmiddelenreus Mars past de naam en het logo van het merk Uncle Ben's aan. Ook ijsmerk Dreyer's onderneemt actie om zijn zogeheten 'Eskimo Pie'-chocoladeijsjes te veranderen. Maandag werd bekend dat Nestlé stopt met het verkopen van producten van het merk 'Beso de Negra' ('De kus van de zwarte vrouw') vanwege het raciale stereotype beeld dat het schetst.

Lees ook: Racistische merken verdwijnen uit schap

Maar in tegenstelling tot controverses rond voedselmerken in de VS, lijkt Colgate's reactie op Darlie meer een poging om in contact te blijven met het politieke klimaat thuis dan een reactie op de lokale markt. In China speelt het Black Lives Matter-protest nauwelijks, mede omdat demonstraties in het land verboden zijn.

De reacties op de beslissing van Colgate zijn verdeeld. Terwijl sommigen denken dat rebranding al lang had moeten gebeuren, beweren anderen dat het volkomen onnodig is. 'Serieus, ik kan niet geloven dat het zo lang heeft geduurd om te beseffen hoe aanstootgevend dit is', schreef een Twitter-gebruiker. Een ander: 'Dat merk bestaat al bijna 100 jaar in China. Chinezen weten niet eens wat een blackface is.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie