Overslaan en naar de inhoud gaan

Ook Ben & Jerry's stopt met adverteren op Facebook

Ook Ben & Jerry's schaart zich achter de reclameboycot van Facebook.
IJstruck
IJstruck
© 123rf
IJstruck
IJstruck
© 123rf

Ben & Jerry's (Unilever) stopt met adverteren op Facebook en Instagram. Het ijsmerk doet dit ter ondersteuning van de  #StopHateForProfit-campagne. 'Facebook, Inc. moet de duidelijke en ondubbelzinnige acties ondernemen om te voorkomen dat het platform wordt gebruikt om racisme en haat te verspreiden en te versterken', laat het merk weten op Twitter.

related partner content for mobile comes here

Steeds meer bedrijven scharen zich achter de reclameboycot van Facebook. The North Face, Patagonia, het Amerikaanse reclamebureau 360i en een dochterbedrijf van Dentsu Aegis Network hebben hun reclamebudgetten op Facebook al bevroren.

De bedrijven zijn het niet eens met de hatelijke teksten en nepnieuws dat op het platform wordt toegestaan. De oproep aan marketeers om hun advertentiedollars van Facebook te halen klinkt daarmee steeds luider. Aanleiding van de advertentieboycot is de actie van burgerrechtenorganisaties Stop Hate For Profit, die Facebook oproept om actiever op te treden tegen discriminatie. Het initiatief komt uit de koker van Amerikaanse clubs als NAACP, ADL, Sleeping Giants, Free Press en Common Sense Media.

Lees ook: Steeds meer adverteerders boycotten Facebook

De techreus ligt al weken onder vuur over de manier waarop de opruiende retoriek van president Donald Trump werd aangepakt. Werknemers van Facebook zijn woest dat er geen actie ondernomen werd toen Trump dreigende berichten op het platform plaatste over de dood van George Floyd, waarin hij zei dat 'plunderingen zouden leiden tot schietpartijen.'

Facebook liet deze week weten de beslissing van de merken te respecteren. 'We blijven ons inzetten om haatdragende taal van ons platform te verwijderen en toegang te bieden tot belangrijke informatie over de verkiezingen. Onze gesprekken met marketeers en burgerrechtenorganisaties gaan erover hoe we ons samen kunnen inzetten voor het goede doel', aldus Carolyn Everson, VP Global Business Group Facebook.

Stop Hate for Profit
Aanleiding van de advertentieboycot is de actie van burgerrechtenorganisaties Stop Hate For Profit, die Facebook oproept om actiever op te treden tegen discriminatie.

Anti-Trump ijssmaken

Ben & Jerry’s is van oudsher maatschappelijk betrokken en komt actief op voor het milieu, vluchtelingen en de zwarte bevolking. Afgelopen jaren lanceerde het merk specifieke (anti-Trump) ijssmaken zoals Pecan Resist, als steun aan de LGBTQ-gemeenschap, en Justice ReMix’d, tegen racisme binnen het justitiële systeem in de VS. 

Onlangs bracht Ben & Jerry’s een niet mis te verstaan statement naar buiten: 'We must dismantle white supremacy. Silence is not an option', waarin actiepunten worden opgesomd en de overheid wordt opgeroepen wetgeving aan te nemen ‘that would create a commission to study the effects of slavery and discrimination from 1619 to the present and recommend appropriate remedies. We cannot move forward together as a nation until we begin to grapple with the sins of our past.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in