Case: Express Your Soul with Rituals

Het lifestylemerk Rituals wilde de eigenzinnige doelgroep Millenials beter bereiken en betrekken bij het merk. Hiervoor werd een ‘limited edition’ productlijn ontwikkeld in samenwer-king met Berlijnse streetartist Claudia Wahle, ook bekend als MadC.

De productlijn, ‘Express Your Soul’, heeft een fris en jong uiterlijk en draagt een boodschap uit die geheel in lijn is met Rituals merkfilosofie. In die boodschap draait het om zelfexpressie en het volgen van je passie. Het leven is een kunstwerk en je dagelijkse rituelen zijn de kleuren. Aan Vizeum, Posterscope en iProspect de taak om met deze productlijn de betrokkenheid te vergroten. In Nederland, Duitsland en België. Een behoorlijke uitdaging want de ambitieuze Millenials leven een gejaagd leven boordevol prikkels.

Aanpak
Millenials zijn vaak buitenshuis en kijken op hun mobiele telefoon gemiddeld 3,5 uur videocontent per dag. Daarom is gekozen voor een ‘Express Your Soul with Rituals’ campagne waarbij OOH werd gecombineerd met online. Een logische keuze, maar hoe zorg je ervoor dat je opvalt in de eindeloze stroom content die de doelgroep voorbij ziet komen op zijn mobiele telefoon? We kwamen tot de conclusie dat we een disruptieve activatie nodig hadden die het delen meer dan waard was. Zo kwamen we op het idee om het creatieve werk van MadC door te vertalen naar het straatbeeld. We hebben haar in Amsterdam, Berlijn en Antwerpen een levensgroot grafitti-kunstwerk laten maken op blanco steigerdoeken, in de stijl van de nieuwe productlijn. Een levend bewijs van zelfexpressie. Na vier weken zijn de doeken verwerkt tot canvas tassen die via een activatie onder de fans van het merk zijn verloot. De creatie hebben we gefilmd en dat resulteerde in een lange (2:20 minuten) en een korte video (15 seconden). Deze zijn ingezet via YouTube, Facebook en Instagram.

Doel hiervan was om een grote mate van interactie (hoge uitkijk ratio’s) te realiseren. Om de doelgroep nieuwsgierig te maken werd eerst de korte versie ingezet als teaser. In tweede instantie werd de langere versie getoond aan iedereen die de korte hadden bekeken. Toen de campagne startte, in het voorjaar van 2017, was Instagram Stories net gelanceerd. De video is dan ook via Stories getoond.

 

Resultaten
De engagement rate nam met maar liefst 76% toe en was ver boven de benchmark. Door targeting via social media daalden de CPM met 18%, waardoor we met hetzelfde budget meer mensen konden bereiken. Over de gehele campagne was de cost- per-view lager dan benchmark. De video haalde mooie resultaten op Instagram met een View Through Rate van 24% in Nederland. De uitkijkratio was het hoogste bij Instagram Stories.

Credits
Verantwoordelijk bij Rituals: Filine Verhagen, Jitske van Zanten, Micha Medendorp
Mediabureau: Vizeum - Jessica Bakker,  Fiona  Mermans
Outdoor: Posterscope - Bas van den Hoogen
Online mediabureau: iProspect - Julia van de Capelle, Latoya van de Kerkhof, Vera Peters
Productie: Storyboard

 

“Dankzij de combinatie van een offline en online scherp getargette aanpak een hoge engagement onder de millennials weten te bereiken. - Filine Verhagen, global campagne manager Rituals
 

Deze case en vele andere cases en artikelen zijn terug te lezen in Connected Magazine, het jaarlijkse magazine van Dentsu Aegis Network Netherlands dat medio januari 2018 verschijnt.

Wil je een exemplaar ontvangen? Stuur een email naar info.nl@dentsuaegis.com

 

Vizeum, iProspect en Posterscope zijn onderdeel van Dentsu Aegis Network (DAN). DAN is één van de grootste internationale netwerken van media-, marketing- en communicatiebureaus. We helpen klanten relaties op te bouwen met de doelgroep door efficiënte inzet van data, media, creatie en technologie. Gezamenlijk werken we aan de beste geïntegreerde merk-, media- en digitale communicatieoplossingen. Dit doen we voor lokale én internationale klanten. Met een gespecialiseerd aanbod dat alle aspecten van het digitale spectrum beslaat, is Dentsu Aegis Network de nummer 1 in digital in Nederland.
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →