Overslaan en naar de inhoud gaan

Albert Heijn zet in op drastische reductie plastic

De supermarkt stopt definitief met de plastic ‘hemdzakjes’ voor groente en fruit.
Straks zonder de hemdzakjes
Straks zonder de hemdzakjes
© Albert Heijn
Straks zonder de hemdzakjes
Straks zonder de hemdzakjes
© Albert Heijn

Albert Heijn doet de plastic zakjes bij de groente- en fruitafdeling de winkel uit. De supermarkt rekent voor dat dat op jaarbasis 130 miljoen zakjes scheelt; 243 duizend kilo plastic. Het alternatief? Wasbare duurzame verszakjes, die tientallen keren meegaan.

related partner content for mobile comes here

Om klanten hierover te informeren, wordt vanaf half april bij de groente- en fruitafdeling van alle winkels gemeld dat de hemdtasjes 'met pensioen' gaan. Alle klanten in Nederland ontvangen de eerste twee weken gratis duurzame herbruikbare verszakjes bij aankoop van groente en fruit die je moet wegen. Eind 2021 zijn de gratis plastic zakjes in alle winkels verdwenen.

AH.nl

Bij het thuisbezorgen van de boodschappen zegt Albert Heijn de plastic tasjes ook aan te pakken. ‘Daar komt in de loop van dit jaar een retoursysteem voor, zodat klanten ze weer kunnen inleveren. Hierdoor kan op jaarbasis zelfs 645 duizend kilo plastic (31 miljoen tasjes) op een verantwoorde manier worden gerecycled.’

Ook nieuw: gerecyclede boodschappentassen

Daarnaast lanceert Albert Heijn een nieuwe tassenlijn met tien verschillende duurzamere boodschappentassen van 100 procent gerecycled plastic (PET). Vanaf half april brengt de supermarkt deze duurzamere boodschappentassen onder de aandacht met de campagne 'Een tas voor keer op keer'.

Wapenfeiten

Marit van Egmond, algemeen directeur Albert Heijn, zet naar aanleiding van de nieuwe initiatieven de wapenfeiten tot nu toe nog even een rijtje. ‘De afgelopen drie jaar bespaarden we ruim zeven miljoen kilo verpakkingsmateriaal. Van maaltijd- en lunchsalades in een dunnere schaal en dunnere frisdrankflessen tot het helemaal onverpakt aanbieden van groente en fruit. Op dit moment vervangen we de emmertjes met snoepgroenten door een dunner bakje met een dunne toplaag in plaats van een deksel.’

Sustainable Brand Index

Vandaag kwam ook naar buiten dat Albert Heijn door het publiek opnieuw is aangewezen als meest duurzame supermarkt van Nederland. In de categorie supermarkten staat Albert Heijn net als voorgaande jaren bovenaan bij de Sustainable Brand Index. De country director van Sustainable Brand Index Nederland, Annemarije Tillema, zegt dat het aanbod van Albert Heijn aan biologische, fairtrade-gecertificeerde, vegetarische en veganistische producten in haar assortiment een belangrijke reden is voor deze waardering. ‘De steeds volwassener wordende duurzame consument ziet dat Albert Heijn ook stappen zet op het gebied van plasticreductie, recycling van verpakkingen, voedselverspilling en dierenwelzijn. Tegelijk blijven consumenten kritisch en zien ze ruimte voor verdere verbetering.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in