Albert Heijn doet de plastic zakjes bij de groente- en fruitafdeling de winkel uit. De supermarkt rekent voor dat dat op jaarbasis 130 miljoen zakjes scheelt; 243 duizend kilo plastic. Het alternatief? Wasbare duurzame verszakjes, die tientallen keren meegaan.
Om klanten hierover te informeren, wordt vanaf half april bij de groente- en fruitafdeling van alle winkels gemeld dat de hemdtasjes 'met pensioen' gaan. Alle klanten in Nederland ontvangen de eerste twee weken gratis duurzame herbruikbare verszakjes bij aankoop van groente en fruit die je moet wegen. Eind 2021 zijn de gratis plastic zakjes in alle winkels verdwenen.
AH.nl
Bij het thuisbezorgen van de boodschappen zegt Albert Heijn de plastic tasjes ook aan te pakken. ‘Daar komt in de loop van dit jaar een retoursysteem voor, zodat klanten ze weer kunnen inleveren. Hierdoor kan op jaarbasis zelfs 645 duizend kilo plastic (31 miljoen tasjes) op een verantwoorde manier worden gerecycled.’
Ook nieuw: gerecyclede boodschappentassen
Daarnaast lanceert Albert Heijn een nieuwe tassenlijn met tien verschillende duurzamere boodschappentassen van 100 procent gerecycled plastic (PET). Vanaf half april brengt de supermarkt deze duurzamere boodschappentassen onder de aandacht met de campagne 'Een tas voor keer op keer'.
Wapenfeiten
Marit van Egmond, algemeen directeur Albert Heijn, zet naar aanleiding van de nieuwe initiatieven de wapenfeiten tot nu toe nog even een rijtje. ‘De afgelopen drie jaar bespaarden we ruim zeven miljoen kilo verpakkingsmateriaal. Van maaltijd- en lunchsalades in een dunnere schaal en dunnere frisdrankflessen tot het helemaal onverpakt aanbieden van groente en fruit. Op dit moment vervangen we de emmertjes met snoepgroenten door een dunner bakje met een dunne toplaag in plaats van een deksel.’
Sustainable Brand Index
Vandaag kwam ook naar buiten dat Albert Heijn door het publiek opnieuw is aangewezen als meest duurzame supermarkt van Nederland. In de categorie supermarkten staat Albert Heijn net als voorgaande jaren bovenaan bij de Sustainable Brand Index. De country director van Sustainable Brand Index Nederland, Annemarije Tillema, zegt dat het aanbod van Albert Heijn aan biologische, fairtrade-gecertificeerde, vegetarische en veganistische producten in haar assortiment een belangrijke reden is voor deze waardering. ‘De steeds volwassener wordende duurzame consument ziet dat Albert Heijn ook stappen zet op het gebied van plasticreductie, recycling van verpakkingen, voedselverspilling en dierenwelzijn. Tegelijk blijven consumenten kritisch en zien ze ruimte voor verdere verbetering.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!