De afgelopen weken staan de media weer vol met het wel of niet webloggen. Er lijkt geen ontkomen aan, zonder weblog ben je niet van deze tijd.
Ik denk dat het bloggen interessant en leuk is, maar dat we het vooral persoonlijk moeten houden. Het gevaar van corporate weblogs, waar alleen zeer diplomatieke meningen worden weergegeven, is dat de huidige generatie webspoken daar onmiddelijk doorheen prikt.
Als je iets zakelijk wilt doen, zorg dan dan iemand persoonlijk aanspreekbaar is. Dat men kan reageren op een persoon en niet op een bedrijf.
Wij hebben laatst nog onderzoek gedaan naar de diverse online activiteiten. Een kwart van de respondenten (n=778, april 2005 netpanel/kennisdelen bezoekt wel eens een weblog, maar reageert nauwelijks. Het betreft dan voornamelijk logs van vrienden en bekenden. Zo is het interessant voor oma om te weten wat de scores op de rapporten van de kleinkinderen zijn (zie foto). Maar willen we dit soort informatie van een bedrijf?
Redenen om een weblog te overwegen zijn:
- als je het persoonlijk kan houden, met een aanspreekpunt met 'een gezicht'
- als je een voorloper in je branche wilt zijn
- als je het serieus neemt
Redenen om het (nog even) niet te doen:
- laat anderen maar testen en proberen
- als je er geen tijd voor kunt of wilt maken
- als het onecht is (corporate bla, bla)
Tot nu toe is 3% van de internetters blogger. Zullen we het nog even aanzien voordat we ons met z'n allen zakelijk in het blogmeer gaan storten?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!