YouTube wil de makers van videocontent een handje helpen, een stap om ‘hét digitale mediabedrijf van de 21ste eeuw te worden.’
Iedere paar maanden ontstaat er een nieuwe generatie YouTubers die aan de slag gaat op de videosite. En sommigen van hen kunnen snel uitgroeien tot YouTubers met tienduizenden abonnees, of meer.
Evenwicht
Sebastien Missoffe, VP/Operations bij YouTube zegt in The Guardian dat het gaat om evenwicht tussen het bieden van goede technologie en toegang tot mensen die advies geven over content.
Die dienstverlening is afhankelijk van het aantal abonnees dat de YouTubers hebben.
Mensen met ruim 100.000 abonnees krijgen een iemand binnen YouTube aangewezen die hen zal helpen, een 'mnager'. Mensen met ruim 10.000 abonnees kunnen advies vragen aan YouTube-partnermanagers. YouTubers met ruim 1.000 volgers kunnen workshops en events bijwonen om hun medecontentmakers te ontmoeten. Degenen met minder abonnees kunnen op makkelijke wijze contact met de videosite opnemen.
Missoffe: ‘Iedere dag zijn er YouTubers die de grens van 1.000 volgers bereiken. En vanaf daar kan het snel richting de één miljoen gaan.’
Hij noemt het een dynamische ecosysteem. Het is niet te voorspellen wie de eerstvolgende YouTuber met 50 miljoen abonnees wordt.
Opbouwende feedback
YouTube belooft ook meer actie te ondernemen als het gaat om internettrollen. Feedback kan nuttig zijn zegt Missoffe, maar het dient wel opbouwend te zijn. ‘Hoe meer we pestreacties en haatberichten kunnen verwijderen, hoe succesvoller de gemeenschap kan worden.’
Het gemeenschapsgevoel is belangrijk voor YouTube meent hij. ‘Je kijkt geen video’s in je eentje, je bekijkt ze met mensen met dezelfde interesses. Het lezen van het commentaar van mensen over iets waar je enthousiast, maakt YouTube uniek.'
Bron: The Guardian