Het vak van de marketeer verandert in razend tempo. In deze rubriek "WorkingMonday" geven diverse koplopers in het marketingveld hun visie op de toekomst van de marketeer. Dit keer vragen we het Jeroen Hubert, Marketing Manager bij wehkamp.nl.
Altijd al een marketeer willen worden?
“Ik heb een apart carrièrepad gevolgd. Mijn droom was in eerste instantie om proftennisser te worden. Toen uiteindelijk bleek dat het hoogst haalbare er op tennisgebied niet in zat, was ik vastbesloten om het maximale uit mijn carrière te halen. Ik ben HBO- Small Business gaan studeren in Rotterdam. Een praktijkgerichte opleiding, gericht op ondernemerschap. Uiteindelijk ben ik bij Remia afgestudeerd waar ik heb geleerd als marketeer ondernemend te denken, mij continu te verplaatsen in de doelgroep en buiten de gebaande paden te denken.
Ik stond met de voeten in de klei en kreeg inzicht in het hele proces, van productie tot consumptie. In die tijd hebben we verschillende retailprijzen gewonnen voor beste productintroducties. Via Friesland-Campina en PepsiCo, waar ik marketingmanager Beverages was, ben ik 1,5 jaar geleden de uitdaging aangegaan om wehkamp.nl van het oubollige imago af te helpen en er een aantrekkelijk hip merk van te maken.”
Wat is je visie op marketing?
“De essentie van marketing is het inspelen op de (latente)behoeften van de klant. Je slaat succesvol een brug tussen de klantbehoeften en je merk, product of dienst. Daarbij is het creëren van een echt onderscheidend, relevant en betrouwbaar merk essentieel om klanten te binden en solide groei te creëren. Daarbij geloof ik sterk in de toenemende kennis die de consument opdoet en de snelheid waarmee dit wordt gedeeld. Bedrijven die zich hiervan bewust zijn en hierop succesvol anticiperen zijn klaar voor de toekomst.”
Wat is volgens jou de belangrijkste marktontwikkeling?
“Het veranderende consumentengedrag door de online ontwikkelingen. Geen enkele organisatie kan er omheen. Het heeft invloed op de keuzes die de consument maakt en haar koopgedrag. Dat is onomkeerbaar. De groeiende online ontwikkelingen vragen om een andere marketingstrategie en manier van communiceren met de consument. Ik denk dat veel bedrijven zich hier nog te weinig van bewust zijn. In plaats van te innoveren, zijn ze stil blijven staan. De grootste fout die je als marketeer kunt maken is vanuit je eigen behoefte of product te redeneren in plaats van uit de behoefte van de klant. Je kan wel kranten willen verkopen maar als de consument liever realtime het nieuws wil volgen online moet je bedrijfsmodel om. Dit gewijzigde consumentengedrag gaat nog veel meer markten veranderen dan velen nu denken.”
Wat kenmerkt een goede marketeer?
“Een goede marketeer is creatief en innovatief, denkt buiten de gebaande paden en heeft lef. Hij is ambitieus en legt de lat steeds een stukje hoger; het opleveren van een campagne is niet genoeg, het moet spraakmakend zijn! Klantbeleving staat bij hem centraal; de drive om te snappen wat de consument wil en hier relevant op in te spelen. Hij investeert niet al zijn marketinggeld in bijvoorbeeld Facebook-adds omdat iedereen het doet, maar vraagt zich af of het echt iets oplevert. Een goede marketeer observeert en analyseert: wat gebeurt er op straat, Twitter en Facebook? Waarom scoort de ene campagne signifi cant beter dan de andere? Hij moet een duidelijke visie hebben en resultaten willen boeken!”
Moet een marketeer steeds meer een specialist of generalist zijn?
“De vraag die een marketeer zichzelf moet stellen: wat is mijn lange-termijn-ambitie? Als je marketingmanager wilt worden moet je je in de breedte ontwikkelen en ervaring opdoen op verschillende marketingvlakken. Als specialist ga je de diepte in en moet je voorop blijven lopen. Het is wel zaak dat je als specialist verder kijkt dan je eigen domein en ook het overallplaatje kent zodat je in de breedte waarde kunt toevoegen.”
USG Capacity interviewt in het kader van haar ambitie om te werken aan de toekomst van de marketeer diverse koplopers in het marketingveld.
De interviews worden verzorgd door diverse consultants van USG Capacity en gepubliceerd op Molblog door Michel Schilders (algemeen directeur). Dit interview is geschreven door Elisabeth Mook. De beste content bundelen wij in ons pocketboekje de Trendvizier
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!