‘Woonwebshops zetten seo niet goed in’

De interieurbranche laat online geld liggen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Woonwebshops laten veel kansen liggen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie, zo meent e-commercebureau ISM eCompany, dat onderzoek  deed in de interieurbranche.

Op slechts vier van de elf onderzoekscriteria, scoorden woonwebshops een magere voldoende. In de ranglijst scoorden Eijerkamp en Flinders nog het beste, met beide een gemiddelde van 7,2.

Jurjen Jongejan, manager online marketing bij ISM eCompany. ‘Dat is opvallend, want uit onderzoek van Thuiswinkel blijkt dat 11 procent van de Nederlanders in het eerste halfjaar van 2015 één of meerdere aankopen deed in het woon- en tuinsegment. En dit percentage groeit.’

Rich snippets

De woonwebshops scoorden het slechtst op het onderdeel &;rich snippets&;. Het gebruik van rich snippets kan de doorklikratio verbeteren en heeft daardoor indirect ook invloed op de seo.

‘Voor woonwebshops zijn rich snippets op reviews of productinformatie zoals prijs en beschikbaarheid van toegevoegde waarde,’ zegt Jongejan. ‘Hierdoor kan Google zoekresultaten verrijken met bijvoorbeeld review-sterren.’

Vier woonwebshops scoorden op dit onderdeel een voldoende.

Filtersysteem

Het onderdeel &;filtersysteem&; scoorde volgens de onderzoekers slecht. Filterpagina’s kunnen zoekers een relevante landingspagina bieden voor een specifieke zoekopdracht, zoals &;houten wandkast&; of nog specifieker &;houten wandkast gelakt&;. Jongejan: ‘Wij pleiten voor een gestuurd filtersysteem, waarmee Google selectief pagina’s kan indexeren, op basis van zoekwoorden met zoekvolume.’

Mobiel scoort het best

Woonwebshops scoorden het beste op het onderdeel mobielvriendelijkheid, met een gemiddelde score van 6,6.

Jongejan: ‘Mobiel is een aandachtsgebied waar de laatste jaren veel nadruk op ligt. Omdat het issue hierdoor vaker “top of mind” is, zullen online retailers eerder hiermee rekeninghouden.’

Voor het onderzoek werd data van 76 webwinkels geanalyseerd. Alle retailers moesten minimaal één fysieke winkel of showroom in Nederland hebben. De webshops werden getoetst op 58 onderdelen, onderverdeeld in elf categorieën: linkbuilding, e-commercecontent, algemene content, filters, mobielvriendelijkheid, URL-structuur, rich snippets, paginasnelheid, front-end elementen, indexatie en https.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie