Windows7 wordt vandaag heel bescheiden geïntroduceerd

Goh, wat een impact heeft de Vista-introductie gehad, drie jaar geleden. Alles werd toen uit de kast gehaald. Iedereen werd naar Pakhuis De Zwijger gehaald en gebombardeerd met een WOW! Vista!-boodschap.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Maar bedrijven wilden er niet echt aan. En consumenten mopperden, het was allemaal traag en zwaar.

Het besturingssysteem heeft de beloftes nooit waargemaakt. Maar de impact op de Microsoft-medewerkers in Nederland was zeer groot. Theo Rinsema, algemeen directeur Nederland, was er drie jaar geleden ook bij, maar zijn toon is drastisch anders. Vanmiddag waren er een aantal journalisten uitgenodigd op het hoofdkantoor en daar vond gewoon de interne lancering plaats. Met champagne, dat wel.

Het verschil met Vista is dat Windows 7 niet echt heel hard gepusht wordt, zegt Jacqueline Smit nu op Schiphol en . Via social media moet het gaan leven.

Theo Rinsema is een en al bescheidenheid: ‘Ik kan wel alles vertellen. Ik kan wel gaan roepen hoe goed het is en hoe geweldig het werkt, maar de klant bepaalt het toch zelf. En die klanten zijn er momenteel nog even over in gesprek. Het is beter om het ze zelf te laten ervaren.’

Smit zegt dat de druk op haar schouders groot is, want Nederland neemt hiermee een uitzonderingspositie in. In de andere landen worden gewoon lekker ouderwets testimonials ingezet en vertelt Microsoft nog gewoon dat het de beste is. In Nederland laat men de opinieleiders op blogs en twitter het woord doen over W7. Microsoft heeft een aantal mensen die het allemaal monitoren, maar Smit zegt dat er niet zo veel actie gevraagd is. Ze lossen het onderling wel op, zegt ze. 'En nee, ook over twee maanden gaan we niet die testimonials alsnog inzetten'.

Rinsema zegt op zijn beurt dat Microsoft de afgelopen tijd heeft geleerd van de proefversiegebruikers. In Nederland waren dat er maar liefst 260.000. Iedereen vertelt dan wel wat anders, zegt hij. Iedereen vindt gebruiksgemak belangrijk, maar verstaat daar iets anders onder. De een wil dat het snel gaat, de ander niet. De een wil dat het intuitief gaat, de ander wil vooral hetzelfde als de voorgaande versie, want dat was hij/zij immers gewend. Om maar aan te geven dat de stem van het volk niet eenduidig is.

Hij vertelt ook over Zevenhuizen, waar Microsoft afgelopen zaterdag W7 op de pc van de bewoners heeft gezet. Dat was ook een harde confrontatie met de werkelijkheid.

De betaversiegebruikers zijn toch mensen die verstand hebben van computers, in een gemiddeld dorp als Zevenhuizen (Rinsema: ‘Ligt aan de A7, en is onderdeel van de gemeente Leek, dat uit 7 dorpjes bestaat’) in Groningen is dat anders.

Rinsema liet vanmiddag een filmpje zien van de burgemeester (foto boven) die zichtbaar verlegen zijn oud bakkie laat zien. Rinsema wilde daar zelf W7 opzetten, maar dan heb je wel een internetverbinding nodig. Die had de burgemeester niet. Rinsema wist met een paperclip nog wel een oude cd uit de computer te halen, die de burgemeester al lang kwijt was.

Zo bleken er in de harde werkelijkheid toch mensen te zijn die blij roepen dat ze best een nieuwe pc hebben en dan blijkt het ding gewoon zes jaar oud te zijn. Een ernstig gebrek aan geheugen verhinderde dan ook tal van installaties in het dorp.

Rinsema: ‘Volgende week gaan we weer langs en vragen we hoe het bevalt. Je merkt toch dat veel mensen niks meer willen veranderen aan hun pc. Want ze weten het wachtwoord niet meer van outlook of andere programma’s.’

Op de vraag wat W7 voor de verkoop gaat doen, zegt de baas: ‘In de Nederlandse markt worden jaarlijks zo’n 3,5 miljoen computers verkocht. Door W7 zal dat toenemen met 5 tot 10 procent, denk ik. We zijn voorzichtig en conservatief, maar liever dat dan te optimistisch’.

Ik vroeg nog aan Marcel van de Gender, productmanager Windows voor de consumentenmarkt, wat er nu beter is geworden. Of liever: waarom zou ik het nemen?

Van de Gender: ‘Je pc start veel sneller op. Ik zet mijn laptop helemaal niet meer uit. Hij staat ongebruikt in slaapstand en als ik hem aanraak is hij meteen bedrijfsklaar.’

En: ‘We hebben van consumenten gehoord dat we hun taal moeten spreken. In ieder geval een taal die zij begrijpen. We zijn van digitaal naar mensentaal gegaan. De gebruiker bepaalt veel meer wat hij wil.’

Ook moet het beeld rustiger zijn. Sinds XP zijn er op de homepage steeds meer icoontjes gekomen. Te veel naar de mening van veel consumenten. Het is te onrustig en verwarrend geworden. De taakbalk is dus eenvoudiger, maar het is wel mogelijk met jumplists heel snel naar je favoriete app’s te gaan.

Van de Gender: ‘Waar je voorheen wel 8 tot 10 kliks nodig had om bij je app te komen, kan het nu in 2 stappen.’

Bij het weggaan, zeg ik tegen hem dat ik benieuwd ben wat het gaat doen. ‘Wij ook’, zegt de productmanager.

Als Smit en Rinsema er over een half jaartje nog zitten, dan gaat het goed. En hebben ze een mooie marketingcase gebouwd. Anders zullen we er aan moeten wennen dat de volgende opwaardering weer op een conventionele wijze gaat.

De hoeveelheid redelijk positieve free publicity is evenwel een goed teken voor Microsoft. Smit: ‘We hoeven helemaal niet over onszelf te praten, dat doen anderen al’.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie