Ik ben gek op de magische mogelijkheden die merken tegenwoordig hebben met social media en andere kanalen/platforms om vanuit storytelling een speciaal plekje in het hart van mensen te verdienen. Toch heb ik altijd gevonden dat een socialmediastrategie onzin is.
De presentatie van Eric Weaver van DDB in 2010 is me nog steeds uit het hart gegrepen… Helaas hebben de social media goeroes en entrepreneurs gewonnen.
Ze verkopen ‘always on’ social strategieën met een duidelijke frequentie, inclusief communitymanagement en social guidelines. Guidelines die vaak beter zijn dichtgetimmerd dan Artikel 1 in de Grondwet.
Ze houden het op social media vooral ‘gezellig’ en lekker scherp. Merken posten minimaal drie keer per week en reageren 24/7 met een ‘scherpe’ blik op actualiteiten.
Zelfs prachtige Nederlandse A-merken gaven toe aan het creëren van lolletje-logo’tje. Middelmaat. Waarom moet ik me elke vrijdag weer door vierentwintig creatieve variaties op ‘fijn weekend’ heen werken?
Middelmatig gekeuvel
We zijn een klein land, met relatief weinig nieuws. En als alle merken zich op datzelfde nieuws gooien, met dezelfde ‘ludieke’ actuele inhaakhumor… dan wordt het middelmatig gekeuvel waar niemand op zit te wachten.
Op hol geslagen social media (professionals) evangelisten hebben marketingzakgeld ontvangen, omdat social media ‘zo lekker meetbaar’ is. Dit geld wordt uitgesmeerd over tientallen boodschappen per jaar. Dan kan je gewoonweg geen magie creëren.
Vergelijk het met uit eten gaan: je kan ieder jaar één keer naar De Librije of twee keer per week naar de Febo (104,-/5,-). Ik kies voor De Librije, want daar heb ik het waarschijnlijk nog jaren over.
De kans voor magie zit er juist in door er NIET altijd te zijn met je grote waffel. Ook relaties slagen juist omdat je afzonderlijk tijd kunt doorbrengen op bijvoorbeeld je werk, met vrienden of quinoa happen in een yogahouding.
Ben ik tegen social media als tool om impact te realiseren? Natuurlijk niet. Ben ik voor het gedoseerd creëren voor sterke verhalen die slim worden uitgespeeld via onder meer social media? JA.
Laten we weer zorgen dat het budget wordt gealloceerd waar magie mee wordt gerealiseerd. En dat begint niet met een social media strategie.
Minder, Minder, Minder!
Arthur Herpel is Head of Business bij Brand New Telly
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!