Op dit moment is 12 procent van de telefoongesprekken via een instant messenger zoals WhatsApp en Facebook Messenger.
Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.372 Nederlandse consumenten.
Het abonnementsmodel inclusief belminuten komt hiermee onder druk te staan, concludeert het onderzoeksbureau. Het verwacht dat bellen via instant messengers toeneemt.
Een op de vijf smartphonegebruikers gebruikt regelmatig apps om via een dataverbinding te bellen. De helft van de smartphonegebruikers heeft al weleens gebeld op deze manier.
Vooral vrouwen (54 procent) en 18- tot 35-jarigen (66 procent) bellen regelmatig of hebben weleens geprobeerd te bellen via instant messengers.
Hoewel het pas sinds begin dit jaar mogelijk is om te bellen via WhatsApp, is het verreweg de meest gebruikte instant messenger om te bellen.
Bijna 9 op de 10 (86 procent) Nederlanders die bellen via een instant messenger gebruiken daarvoor WhatsApp. Na WhatsApp volgen Skype (19 procent), FaceTime (12 procent) en Facebook Messenger (12 procent) om via een dataverbinding te bellen.
Einde belbundel
Bellen via instant messengers gaat de komende jaren verder groeien en zorgt daarmee voor een afname van belminuten in het abonnement.
86 procent van de smartphonegebruikers is bekend met de mogelijkheid om te bellen via instant messengers. Onder 18- tot 34-jarigen is de bekendheid hiervan zelfs 97 procent.
De helft van de smartphonegebruikers (52 procent) die weleens gebeld heeft via instant messengers verwacht het komende jaar er vaker mee te gaan bellen.
50 procent van de gebruikers verwacht daarom over drie jaar minder of geen belminuten meer nodig te hebben.
Een kwart van de smartphonegebruikers die het nog niet gebruikt heeft, verwacht het komende jaar met instant messengers te gaan bellen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!